Stofa protesterer over bøde

Forbrugerombudsmanden skyder gråspurve med kanoner, siger bredbåndsselskab.

Det er under protest, at Stofa betaler en bøde på 100.000 kroner for vildledende markedsføring.

Bøden er ude af proportioner, mener Stofa.

"Forbrugerombudsmanden skyder gråspurve med kanoner her, og jeg tror, målet for denne aktion har været omtalen og ikke at få nogle markedsforhold rettet til," mener Ole Simonsen, administrerende direktør for Stofa.

Forbrugerombudsmanden - der på vegne af den danske stat sørger for, at firmaer lever op til forbrugerlovgivningen - fandt sidste år et sted på Stofas hjemmeside, hvor mindsteprisen for det samlede produkt i bindingsperioden ikke fremgik.

Syv andre bredbåndsselskaber havde lavet samme fejl.

Forbrugerombudsmanden tog kontakt til Stofa, der rettede fejlen, fordi det var i strid med markedsføringsloven. Stofa mener selv, at ingen kunder var blevet snydt eller vildledt, eftersom kunden inden købet af varen blev præsenteret for den rigtige pris.

"Men vi havde en fejl på vores hjemmeside. Det erkender vi," siger Stofas administrerende direktør Ole Simonsen.

Stofa anklager embedsmændene for at have gået i aktion mod de otte bredbåndsselskaber for at profilere Forbrugerombudsmandens konto.

"Vi har valgt at betale bøden, selv om vi havde stor lyst til at gå rettens vej. Bødens størrelse står efter vores mening slet ikke mål med forbrydelsen”, siger Ole Simonsen.

Stofa vurderer, at det ville koste lige så meget at føre sagen ved retten som at betale bøden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere