Budgetteringssoftware-udvikleren Adaytum er blev købt for 160 millioner dollar af Cognos, der er blandt verdens førende leverandører af business intelligence-software. Cognos' mål med købet er at blive førende inden for performancestyringssoftware. Den danske Adaytum-repræsentant er positiv.
»Det er klart, at det bliver en enorm udfordring. Men jeg vælger at se meget positivt på det. Det som Cognos kan, det har vi nemlig ikke i forvejen. De to virksomheder står godt til hinanden. Det bliver et ordentligt slag i hovedet på vores konkurrenter,« svarer Ole Hückelkamp, direktør for Business Planning Scandinavia, som står for salget af Adaytum herhjemme.
På business intelligence-området har Adaytum arbejdet sammen med Business Objects, men det samarbejde ophører nu, da Cognos kommer på banen i stedet, oplyser han.
Analytikere, som det amerikanske CRN har talt med, er positive over for handelen. En af dem siger blandt andet:
»Adaytum er en meget stærk spiller på området for performance-planlægning, og det er en vigtig del af virksomheders performance-styring, hvor Cognos står stærkt. Cognos havde et planlægningsværktøj, men det var en lille del af virksomhedens finansielle applikationspakke. Det (købet, red.) gør Cognos til en stærkere spiller inden for CPM (corporate performance management, red.), og Cognos fik Adaytum relativ billigt.«