Den et år gamle Private Rådgiverdatabase på internet har udviklet sig til en fiasko. Databasen er et led i regeringens forsøg på at styrke rådgivningen for iværksættere, men hverken iværksætterne eller rådgiverne har taget databasen til sig, skriver ErhvervsBladet.
En spørgeskema-undersøgelse viser at 91 procent af de tilmeldte rådgivere har modtaget mindre end fem henvendelser i det seneste år gennem databasen, og 58 pct. af henvendelserne førte slet ikke til nogen form for rådgivning.
Hos Erhvervs- og Byggestyrelsen, der administrerer databasen, erkender man, at målet ikke er nået.
»Vi er overraskede over, at databasen ikke bruges mere, end tilfældet er. Indtil videre må vi konstatere, at ambitionerne for den ikke er fuldstændig opfyldt,« siger kontorchef Bent Lindhardt til ErhvervsBladet.
Håndværksrådet mener at forklaringen på den ringe tilslutning kan være, at iværksættere er utrygge ved at binde sig til private rådgivere. Det er kun den indledende rådgivning, der er gratis, og derefter kan regningen hurtigt løbe ud.
Hos de private rådgivere lyder kritikken, at databasens design generelt er for uoverskueligt og det er for svært at finde frem til den rigtige rådgiver gennem systemet.