Pladeselskaber skal finde nye måder at tjene penge

EU til musik- og filmindustrien: Skab nogle nye forretningsmodeller!

Piratkopiering gør livet svært for musik- og filmselskaber. Løsningen er at finde nye måder at tjene penge.

Det er et af budskaberne i en grønbog, et diskussionsdokument, om Europas kulturindustri som EU-Kommission i dag har åbnet for høring.

Pladeindustrien har i mange år været udfordret af nye måder at lytte til musik på end blot de traditionelle, CD, LP'er og lignende musikmedier, som forbrugeren skulle købe i en butik. Til gengæld har branchen haft vanskeligt ved at finde en ny måde at tjene penge på.

Men musikindustrien må tænke sig godt om og finde nye indtægtskilder, fortæller EU.

”…dele af indholdsindustrien, specielt industrien med indspillet indhold, er blevet hårdt ramt af piratkopiering og tab af salg af fysiske medier (CD, DVD), hvilket har skadet deres udvikling, sænket deres indtjeningsmuligheder og konsekvent begrænset deres potentiale for at skabe jobs og investeringer. Derfor må industrien udvikle nye og innovative modeller,” står der i den nye grønbog fra kulturkommissær Androulla Vassiliou.

Dokumentet lægger op til diskussion og viser EU-Kommissionens politik på et område. På baggrund af høringssvar kan EU-Kommissionen komme med en hvidbog og siden helt ny lovgivning på området.

Kulturindustrien i Europa er vigtig, fordi den giver arbejde til fem millioner europæere og står for 2,6 procent af unionens samlede værdiskabelse (BNP), skriver EU-Kommissionen.

Grønbogen kan ses som et vink med en vognstang til en musikindustri, der længe har haft problemer med at bevæge ud i nye områder. I Danmark har rettighedsorganisationen IFPI og musikerorganisationen KODA eksempelvist skændtes om, hvilken organisation der var skyld i, at en ny musiktjeneste, Spotify, ikke var på det danske marked.

EU-Kommissionen anerkender også, at det kan være svært for musikselskaberne at skabe nye penge, eftersom det ikke er sikkert, at de nye tjenester vil skabe den indkomst, som industrien har brug for.

”En forretningsmulighed for at reagere på disse strukturelle ændringer afhænger også i høj grad af firmaets størrelse og dets forhandlingsvægt vis-à-vis de nye digitale butikker,” står der blandt andet i grønbogen.

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner til KMD Nexus

Københavnsområdet

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S