Ifølge en ny undersøgelse fra mediebureauet Initiative Universal Medias, IUM, der har undersøgt 800 danskeres indkøbsvaner, er søgemaskiner et af de vigtigste redskaber, når årets julegaveindkøb skal klares.
»Internetbutikkerne findes primært ved søgning i søgemaskinerne, ved anbefalinger fra omgangskredsen, og har man fundet en internetbutik, man synes om, vender man hellere tilbage end finder en ny,« siger Christian Strand, der er Interactive director i IUM, ifølge Børsen.
Han forklarer desuden, at den typiske julegaveshopper er en midaldrende person på mellem 44 og 59 år.
»Det er paradoksalt nok de 44-59-årige, som forholdsvis har taget internethandlen mest til sig. Det strider mod de fleste andre undersøgelser, hvor det typisk er de yngre målgrupper, som er de mest eksperimenterende og hurtigst til at tage tingene til sig. Til gengæld er mænd og kvinder stort set lige ivrige shoppere på nettet,« siger Christian Strand.
Med hensyn til netbutikkernes design forklarer han, at kunderne afskrækkes af de smarte flash-animationer og tiltrækkes af den mere simple opbygning.
Overordnet lægger kunderne stor vægt på, at varen skal være billigere, end den er i en fysisk butik.