Toyota kombinerer en benzinmotor og en elmotor i sin hybridbil Prius, der blev lanceret i Japan helt tilbage i 1997. I dag kan man også se Prius på de danske veje - og der kom en ny model i efteråret, hvor prisen starter omkring 400.000 kroner. Men der er udsigt til, at hybridbilen bliver billigere. Toyota har netop annonceret at man vil lancere en såkaldt plug-in version af Prius (Plugin Vehicle Hybrid, PHV) i 2011, der skulle være betydelig billigere end den nuværende model.
Den nuværende Prius har et nikkel-metalhydrid-batteri, som oplades automatisk når bilen bremser. Bilen kan altså ikke lades op ligesom en almindelig elbil. Som navnet antyder kan en plug-in hybrid derimod oplades fra en ganske almindelig stikkontakt. Den indeholder rigtige lithium-batterier og PHV'en skulle være i stand til at køre op til 20 kilometer rent elektrisk - forgængeren Prius III, der kom i efteråret, kan kun klare 1,5 kilometer. Tophastigheden for PHV'en er begrænset til 100 kilometer i elmodus.
Faktisk er Prius III den første version, der kan køre på el alene - men altså kun halvanden km. PHV'en forlænger dette til 20 km. Men det er heller ikke meningen, at man skal køre en hybridbil kun på el. Kombinationen af en hovedmotor på benzin og en supplerende elmotor skal gøre fartøjet i stand til at køre betydelig længere per liter benzin.
Den nuværende Prius kører mellem 25 og 30 km/l - den kommende PHV skulle være i stand til at køre helt op til 57 km på en liter. Hvis man lader batteriet op fra stikkontakten og samtidig fylder tanken med benzin, skulle bilen være i stand til at køre op til 1.400 km uden stop. Det tager angiveligt et par timer at lade batteriet.
En lille serie med 600 eksemplarer af PHV'en skal leveres til udvalgte virksomheder og myndigheder inden for de næste måneder - omkring 100 af dem går til byen Strasbourg i Frankrig. Der er allerede 300 ladestationer i Strasbourg og byen satser på at være en af de mest elbil-venlige i Europa.
Prius PHV skulle være på markedet i 2011 og Toyota lover at den bliver billigere end den nuværende model.
Men Toyota er absolut ikke de eneste, der arbejder på plug-in hybrid biler. General Motors regner med at være klar til at sælge sin Volt til næste år og flere andre producenter er på vej med lignende biler. Det skulle også være muligt at konvertere eksisterende hybridbiler til PHV'er.