Marc Pesce


Marc Pesce opfandt i tæt samarbejde med Silicon Graphics dokumentsproget VRML, Virtual Reality
Modeling Language, der i stigende grad bruges til tredimensionelle verdener på Internet. Han har
sidenhen videreudviklet sproget, der i den nyeste version ikke blot kan håndtere objekter og
landskaber, men også menneskelige figurer og dyr. VRML-filer er simple tekstfiler, der faktisk kan
skabes med ethvert tekstprogram - men hvis man ønsker at skabe store og komplekse verdener
anbefales det at bruge et af de mange glimrende 3D modelerings-værktøjer, der findes på markedet.
Filerne kan betragtes i alle nyere browsere, der har indbyggede VRML-moduler.


I et interview med ComON fortæller Marc Pesce om VRML og kampen for at tilføre nettet en ny
dimension.






Interview



ComON: Hvad er den grundlæggende ide bag VRML-sproget? Hvorfor mente du, at nettet behøvede en tredje dimension?



Pesce: Den tanke, at tekst - som er en 500 år gammel brugerflade - er brugbart til at styre "fakternes
ocean" på Internet er lidt absurd. Tekst er yderst essentiel for nogle typer informationer, men det er
næsten ubrugeligt som mekanisme, der kan hjælpe med navigering i informationer. Når vi
konfronteres med et netværk af 100 millioner dokumenter, kan vi ikke nøjes med tekst og
tekstbaserede søgemaskiner. Den tredimensionelle netverden repræsenterer et forsøg på at anvende
den menneskelig sensorik - som er meget godt udstyret til at filtrere vigtige informationer fra trivielle
- som en primær brugerflade til denne næsten grænseløse mængde informationer.


ComON: Men alligevel, VRML vinder kun langsomt frem på nettet. Hvorfor tøver folk med at acceptere dette
dokumentsprog som en standard for visning af informationer?



Pesce: Det tog noget tid - omkring 18 måneder - før VRML var parat til brug i stor skala. Efter at vi
havde klaret det, måtte vi overtale browser-firmaerne - specielt Microsoft og Netscape - til at
acceptere det. Lige nu er der omkring 10 millioner VRML-browsere derude, og når Windows 98
sendes på markedet, vil det være præinstalleret på alle pc'ere. Informationsudbydere har været
langsomme til at skabe indhold uden en etableret basis af browsere; det ændrer sig nu.



ComON: Det er måske mere naturligt at bevæge sig rundt i et tredimensionelt miljø og manipulere
objekter, men er en lidt mere simpel brugerflade ikke bedre til at visualisere de fleste informationer?
Hvis jeg ønsker at skabe en simpel hjemmeside, hvorfor skulle jeg besvære mig med VRML?


Pesce: Det behøver du heller ikke. Tekst er udmærket til det formål - min egen hjemmeside er skabt i
HTML. Men der findes mange informationer som ikke kan overbringes i tekstformat;
multimedie-præsentationer, interaktive simulationer og meget mere - og her findes sprogets sande
force. Det hæver simpelthen det generelle niveau på Internet.



ComON: Du præsenterede for nylig komik-figuren Bliss.com som et primært eksempel på
VRML-teknologiens stade - nærmest at give teknologien et ansigt. Er underholdsningsprogrammer
så det primære fremtidige felt for 3D-applikationer?


Pesce: Man kan tale om to fremtidige felter: forretningspræsentationer og underholdning. Begge har
et enormt potentiale, og begge vil vokse eksponentielt over de næste fem år. Mine egne inklinationer
går mod at give nettet en mere emotionel aura - nettet er lige nu ret tørt og intellektuelt - så jeg
ønskede at demonstrere, at VRML kan bruges til at skabe overbevisende emotionelle oplevelser,
overbragt af digitale figurer.


ComON: Du nævnte lige før, at flere end 10 millioner brugere har browsere med VRML-moduler
installeret på deres maskiner - men langt de fleste har aldrig set en VRML-verden. Hvilket sted på
Internet vil du anbefale til folk, der ønsker at få et glimt af mulighederne i dette format?


Pesce: De bør helt bestemt besøge Mars Rover-hjemmesiden (http://www.nasa.gov). Mit eget
projekt, WebEarth (http://www.hyperreal.org/~mpesce/we/), viser nogle af
visualiseringsmulighederne i VRML. Hvis du kigger på http://vrml.sgi.com finder du hundredevis af
links til spændende indhold skabt i dette sprog.


ComON: Ja, NASA Jet Propulsion Laboratory's animation af landingen på Mars var et banebrydende
eksempel på VRML-sprogets muligheder - men hvor vigtig var missionen til den røde planet for
offentlighedens interesse i tredimensionelle applikationer?


Pesce: Mars-hjemmesiden var (og er) den mest populære VRML-site nogensinde; det skyldes, at du
her får en oplevelse, som rækker langt ud over det man finder på almindelige hjemmesider. Dette
viser - endog meget tydeligt - at VRML åbner vejen et netværk, der er mere ekspressivt end det
Internet, som vi har haft de sidste fire år.




ComON: Men båndbredden er et problem. Bliss.com figuren fylder over 600 kb. Hvad er løsningen?


Pesce: Løsningen hedder Streaming VRML. Det meste af den tid, som går med at hente Bliss, bruges
til at downloade lyd og bevægelsesdata. Selve figuren er meget lille - omkring 23 kb. Men når vi
begynder at bruge Streaming - 3D-genparten til RealAudio - forsvinder disse ventetider næsten
fuldstændig. Samtidig skjuler Push-teknologier hele nedhentnings-processen for brugeren, så jeg tror
også, at denne teknologi vil blive meget mere populær.




ComON: Push bliver ofte beskrevet som en helt ny medieform. Hvor vigtig er Push for
VRML-sprogets fremtid, og hvilke andre muligheder giver kombinationen af disse to teknologier?



Pesce: Push skjuler som sagt den tid, det tager at hente en stor VRML-verden. Det betyder, at vi kan
skabe gigantiske verdener og masser af lyd, overflader, interaktivitet, uden at brugeren skal vente,
vente og vente på filerne.


ComON: VR-pioneren Jaron Lanier siger, at nutidens Virtual Reality fokuserer for meget på
omgivelser, og for lidt på kroppene - han mener, at det vigtigste aspekt i de virtuelle verdener er
muligheden for at ommodellere sin egen krop. Skal de kunstige verdener handle mere om kroppe og
figurer, og mindre om omgivelserne?




Pesce: Jeg fokusere helt bestemt på karakterer og historier nu - kroppe, om du vil. Jeg tror ikke, at et
bestemt element er vigtigere end alle andre, men det er sikkert rigtigt, at vi har brugt meget tid på
omgivelserne. Det er fordi at de værktøj, som vi har, bedst kan skabe omgivelser. Det er først i den
sidste tid, at vi har set udviklingen af programmer, der kan skabe fornuftigt animerede karakterer.


ComON: Fortæl lidt om VRML-sprogets fremtid. Vil de fleste hjemmesider i fremtiden tilbyde en
eller flere tredimensionelle verdener til brugerne?




Pesce: Der sker helt klart det, at digitale figurer dukker op på nettet som "guider", der besvarer dine
spørgsmål, præsenterer nye elementer og gelejder dig rundt. Jeg tror at vi kommer til at se kendte
figurer fra andre medier finde vejen til VRML-formatet. Vi kommer også til at se helt nye
visualiserende brugerflader til søgemaskiner som Alta Vista, og vi vil glæde os over PC-diashowets
død, der bliver erstattet af interaktive 3D-præsentationer. Det er - mener jeg - de primære
vækstområder. Men jeg tror ikke, at de gennemsnitlige brugere overhovedet vil være bevidst om, at
han bruger VRML. De er jo heller ikke ligefrem bevidste om, at de bruger HTML. De vil blot tænke:
"Wow, det er interessant, det her!" Og det er fordi at VRML kan give nettets et stort skub fremad i
muligheden for at kommunikere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere