I foråret 2007 havde en kunde hos Tellio så mange problemer med sin forbindelse, at hun klagede til Teleankenævnet. Her fik hun delvist ret i sin klage.
I løbet af en periode på et halvt år oplevede kvinden flere problemer med sit abonnement. For eksempel støj på linjen og opkald, der ikke blev afsluttet korrekt, så hun blev faktureret for meget mere end det reelle forbrug.
Tellio forsøgte i løbet af det halve år at hjælpe kunden ved blandt andet at fremsende nyt udstyr og firmware.
Men kvaliteten levede aldrig op til kvindens forventning.
Ret hurtigt påpegede Tellio dog, at problemerne højst sandsynligt hang sammen med, at kundens internethastighed var for langsom.
Det fremgår ikke af sagen, hvor hurtig en forbindelse kvinden havde, men Tellios kundeservice oplyser i dag, at den mindst mulige hastighed er 256/256 kbit/s.
Teleankenævnet gav teleselskabet ret i, at det højst sandsynlig var en langsom internetforbindelse, der var skyld i problemerne. Men da Tellio ikke kan bevise, at kunden blev gjort opmærksom på kravet til en minimumshastighed ved købet, så er Tellio medansvarlig.
Derfor blev der indgået kompromis, så kunden kun skulle betale halvdelen af sit abonnements prisen på cirka 500 kroner.
Det resterende beløb på cirka et par tusinde kroner må kunden dog selv betale, da hun var oplyst om sammenhængen mellem den manglende hastighed og den dårlige kvalitet.
Opdateret: Teleankenævnet puttede i går Tellio på sin sorte liste, fordi Tellio ikke ville følge afgørelsen i sagen. Men det er ikke korrekt, oplyser firmaets danske direktør Brian Petersen.
»Vi vil til en hver en tid følge afgørelser fra Teleankeklage. Og det gør vi også i dette tilfælde. Det er åbenbart sket det, at kunden endnu ikke er blevet krediteret for abonnementsudgiften. Det vil jeg personligt sørge for bliver rettet hurtigst muligt,« siger Brian Petersen.
Teleankenævnet har nu fjernet Tellio fra gabestokken og afventer bevis for, at sagen er bragt ud af verden.