Musikindustrien går mod lysere tider

Om få år vil musikindustriens indtjening på downloads opveje den faldende indtjening på cd'er, som branchen har oplevet de seneste år. Allerede i år forventes europæerne at bruge over to milliarder kroner på musikdownloads.

En rapport fra analysefirmaet Screen Digest anslår, at europæerne snart vænner sig til, at deres primære kilde til musik er via portaler, hvor der betales for servicen. Det skriver BBC.com.

I år forventer firmaet, at europæerne vil bruge over to milliarder kroner på køb af musikdownloads. I 2010 skulle det tal runde syv milliarder kroner.

Dermed har musikindistrien udsigt til, at indtjeningen på musikportalerne vil opveje det tab, som industrien har mærket de seneste år i forhold til salg af cd'er.

Pladeselskaberne har i mange år jamret over, at ulovlige downloads har stjålet industriens fortjenste, men nu tyder det på, at fænomenet har modnet forbrugerne, så de er blevet vant til at betale for musikken i cyberspace.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job