Google henter halv milliard i Danmark

Den danske omsætning af annoncer på nettet er kraftigt stigende. En stor del af pengene går til Google.

(opdateret) Googles danske datterselskab offentliggjorde forleden sit lovpligtige årsregnskab for 2007. Her kan man læse, at firmaet tjente 1,3 millioner kroner ud af en omsætning på 27 millioner kroner. Dette er ikke helesandheden; Som for mange multinationale selskabers vedkommende er tallene nemlig langt fra dækkende - men det kan man råde bod på ved at gå til andre kilder.

Den reelle omsætning, som Google henter hjem i Danmark, kan findes hos FDIM - Foreningen af Internet Medier. Her har man opgjort den samlede mængde annoncekroner, som i 2007 blev brugt på danske internetsites, ved at bruge indrapporterede tal fra mediabureauerne samt estimater.
Godt en femtedel - nemlig 548 millioner kroner, - af det samlede danske annonceomsætning på internettet på 2,5 milliarder kroner, blev sidste år brugt på søgeordsannoncer.

Google hapser mellem 90 og 93 procent af alle de søgeordsannoncer, som danske firmaer indrykker, oplyser flere kilder i reklamebranchen til ComON.

Tager man udgangspunkt i en markedsandel på 90 procent, så bliver Googles omsætning på søgeorsannoncer på 493 millioner kroner for 2007.

Meget tyder på, at Googles andel af de samlede internetannoncer vil blive endnu større i løbet af i år.
Bannerannoncer tegnedes sig i 2007 for 752 millioner kroner og udviste en større vækst end søgeordsannoncer.

FDIM har tidligere meldt ud, at man forventede større vækst i søgeordsannoncer end på bannerannoncer, men det var altså ikke tilfældet sidste år.

Den vækstmæssige overhaling, som kan give Google en relativt større del af det danske annoncemarked, kommer dog sandsynligvis i år, siger formanden for FDIM, Christian Peytz.

Han forklarer, at det var takket være særlige brancheforhold, at bannerområdet opnåede en ekstraordinær stigning sidste år Omsætningsmæssigt mener han dog ikke, at søgeordannoncerne vil overhale bannerannoncerne - endnu.
Der synes dog at være tydelige tegn på, at det er den vej, tingene går.

I det seneste Mediaindex, som udarbejdes af brancheforenigen for reklamebureauer, DRRB, kan man læse, at omsætningen af annoncer på nettet stadig udviser stor vækst. Men hovedparten af væksten kommer Google til gode, vurderer Ulrik Thasen, der er direktør for mediabureauet Mediacom.

"Den helt store vækst på det digitale marked oplever vi i øjeblikket i søgeord. Derfor går en stor del af væksten udenom de danske aktører. Pengene tilfalder primært Google," sagde han for nylig til Jyllands-Posten.
Med den stigende popularitet svinger de dyreste søgeord sig helt op på 30 kroner pr. klik, oplyses det hos Standoutmedia, der som reklamebureau har specialiseret sig i søgeordsmarkedet.

"Søgeord, der er dyre lige nu, er ord som "lån", "rejser", flybillet", "hotel", bredbånd", "hosting" og "coaching. De svinger mellem 15 og 30 kroner pr. klik," fortæller direktør Jacob Laurvigen, Standoutmedia.

Pengene går blandt andet til gode lønninger for Google medarbejdere. Af selskabets danske regnskab fremgår det, at de 15 personer, der var beskæftiget i 2007, i alt fik 17,4 millioner kroner i løn.

Google, hvis motto lyder "Do no evil" har i øvrigt tilsyneladende valgt at se stort på den danske lovgivning.

"Uden at det har påvirket vores konklusion skal vi oplyse, at selskabet ikke har overholdt bogføringslovgivningens krav om, at regsnskabsmaterilaet skal opbevares i Danmark," skriver revisorerene i Googles regnskab.
Selskabets ledelse kan ifølge samme revisorer ifalde ansvar for overtrædelse af bogføringslovgivningen.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Systemudvikler (frontend)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S