Microsofts nye licensprogram som blev introduceret i august har fået en meget blandet modtagelse hos firmaets kunder. Med Licensing 6.0 bliver de gamle licensordninger afløst af den såkaldte Software Assurance, en kontrakt, som giver retten til fejlrettelser, forbedringer og nye versioner i licensaftalens løbetid.
Nu forsøger Microsoft at standse en mulig kundeflugt til alternative produkter som Linux, Lindows eller StarOffice med et nyt licensprogram i USA, Open Value, som skal gøre det mere attraktivt for små og mellemstore firmaer at tegne en Software Assurance aftale.
Under Open Value kan kunderne sprede betalingerne over hele kontraktens løbetid på tre år - og behøver ikke betale hele kontraktsummen med det samme. Det kan være en fordel for mindre virksomheder med et begrænset IT-budget.
Det nye licensprogram bliver introduceret i begyndelsen af det nye år i USA. Open Value skal tilbydes gennem Microsofts forhandlernetværk. Beslutningen om at sælge Open Value gennem forhandlere - og ikke direkte til kunderne - kan skyldes at Microsoft forsøger at sikre forhandlernes loyalitet efter at softwarefirmaet selv har overtaget salget af de lukrative "Enterprise Agreements".
"Microsoft ønsker at give noget tilbage til salgskanalen ved at lade dem sælge Open Value licenser. De har taget mange penge ud af kanalens lommer fordi de har overtaget en del af aktiviteten indenfor Enterprise Agreements," siger Gartner-analytiker Alvin Park til CNET.
Open Value licensprogrammet indeholder en option som giver kunden meget store rabatter hvis man køber mange licenser til forskellige Microsoft-produkter samtidig. Alvin Park beskriver denne option som en "baby Enterprise Agreement".
I Danmark tilbyder Microsoft allerede et lignende licensprogram under navnet Multi-Year Open License (MYO), hvor virksomhederne kan sprede betalinger over flere år.