Spilturneringer plaget af snyd

Der arbejdes på at få anerkendt computerspil som konkurrenceform på linje med traditionelle sportsgrene, men snyd er stadig et stort problem.

I sportens verden kæmpes der ihærdigt mod dopingsyndere, ikke mindst fordi snyd skader den enkelte sportsgrens anseelse og i sidste ende påvirker mulighederne for at få sponsorateter. Efterhånden som computerspil er ved blive etableret som anerkendt konkurrenceform kæmper man også her imod snyd. Til computerspils-turneringer er pengepræmierne blevet stadig større, og antallet af sponsorer vokser stødt. Men dermed er der også et voksende incitament til at snyde.

Nu er der ikke tale om, at de unge computerspillere er misbrugere af anabolske steroider eller anvender bloddoping. Der er derimod tale om brugen af snydeprogrammer, som skaffer fordele i de enkelte spil. Det kan eksempelvis være programmer, som giver spilleren evnen til at se igennem vægge, eller som hjælper snyderen med at ramme rigtigt under skudveksling. Sådanne programmer kan afgøre en kamp, og kan således have kraftig indvirkning på, hvem der eksempelvis vinder en førstepræmie på 50.000 kroner.

»Der er behov for en holdningsændring blandt mange af spillerne, hvis ikke gentagne episoder med snyd skal spænde ben for en positiv udvikling for eSport. Alt for mange accepterer brug af snydeprogrammer når det blot holdes ude af konkurrencerne. Men så længe denne halve accept er tilstede, tror jeg det bliver svært at rykke ved problemet,« siger Martin Pallesen fra nyhedssiden eSport.dk.

Den udbredte snyd har nu fået turneringsarrangører og nyhedssider til at gå sammen i en offensiv mod synderne. Samarbejdet vil blandt andet gøre brug af en nul-tolerance-politik, der i udgangspunktet straffer snydere med to års udelukkelse fra samtlige af de repræsenterede turneringer. Den nye sammenslutning mod snyd forventes at fastsætte de nøjagtige rammer for det fremtidige arbejde umiddelbart efter sommerferien.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse