Nu skal Google bo i dit fjernsyn

Google udvikler tv-platform baseret på Android.

Artikel top billede

“Hvis der er en form for underholdning, som folk kender og elsker, så er det fjernsynet.”

Sådan skærer Google i et blogindlæg ud i pap, hvorfor de med en tv-platform, Google TV, kaster sig over flimrekassen. Det bliver på den måde en set-top box platform.

Google afslørede i går på dets udviklingskonference I/O i San Francisco firmaets planer for tv-satsningen.

Google samarbejder med tv-producenten Sony om at lave et tv, som skulle komme på markedet til efteråret. Den gennemsnitlige amerikaner bruger fem timer om dagen foran fjerneren, skriver Google. Men det er ikke nok. Sofwarefirmaets vision er at mikse tv og web sammen, så seeren både bruger flimrekassen til se tv og surfe på nettet.

Derfor skal tv’et være baseret på Android-platformen og have browseren Chrome indbygget.

”Forestil dig, at du tænder for fjernsynet og får alle de kanaler og tv-serier, du normalt ser og alle hjemmesiderne du browser hele dagen, inklusiv dine favorit video-, musik- og fotosider,” skriver Googles produktchef på tv-projektet, Salahuddin Choudhary, i blogindlægget.

Googles plan er, at de skal kunne vise video både fra tv og web.

“Dette udvider dit tv fra at kunne vise nogle få hundred kanaler til millioner af kanaler med underholdning fra tv og internettet,” skriver Google.

Google er langt fra de første til at få idéen om at kombinere computer og tv. Microsoft og Apple har tidligere kastet sig over idéen. Dog uden  større indsats eller held, skriver Wired.com. Et andet interessant bud kommer fra Boxee.tv.

Googles tv-software skal efter planen fungere på tv, Blu-ray-afspillere og set-top-bokse og flere af dem vil allerede være til salg i amerikanske butikker til efteråret.

Da Google lancerede tv-planen på I/O, bad de om hjælp fra udviklere.

“Vi udfordrede udviklere til at begynde at komme med de næste gode web- og Android-applikationer, der er designet specifikt til tv-oplevelsen,” skriver Google.

Google samarbejder allerede med Sony, Intel, Logitech, Adobe, Best Buy og DISH Network om projektet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S