I øjeblikket er det svært at skrive "Stein Bagger" i Google uden at ramle ind i ord som "skandale", "fusk" og "svindel". Men sådan var det ikke for et år siden.
Bortset fra en enkelt sag.
Det har tydeligvis irriteret Stein Bagger, at en gammel sag fra 2006 om mulig momssvindel figurerede på nettet, når man søgte på hans eller hans kones navn. Derfor engagerede han firmaet Concept Interest til at foretage såkaldt reputation management på nettet for cirka et år siden, fortalte Computerworld i går.
ComON har spurgt Concept Interest-direktør Thomas Rosenstand hvordan han har det med sin kunde i dag.
Han føler sig ikke misbrugt i en grad som mange kreditorer må føle sig i øjeblikket, siger han. Og han vil ikke høre tale om, at han skulle have bidraget til Baggers svindel.
»Vi har hverken hjulpet Bagger, IT Factory eller nogen andre med nogen form for svindel,« siger Thomas Rosenstand til ComON.
Stein Bagger blev aldrig dømt i den pågældende sag, og derfor havde SEO-firmaet ingen skrupler med at tage opgaven, siger direktøren.
Hverken cloak eller hack
Det pågældende SEO-opgave gik ud på at få mistanken om momssvindel til at fremstår mindre tydeligt på nettet. Det vil sige at skabe indhold, der blev vurderet højere af Google, så den uønskede sag forsvandt fra søgemaskinens umiddelbare topresultater og først dukkede op på side tre eller fire blandt søgeresultaterne.
Helt konkret oprettede Concept-I en række fiktive blogs, der enten indholdt neutralt eller rosende omtale af Bagger. For eksempel denne.
På sociale tjenester på nettet kan man stadig se nogle af resultaterne efter arbejdet. Her er det IT Factory og Baggers kones virksomhed, der linkes til, for at give siderne højere relevans for Google.
SEO-direktøren sammenligner opgaven med, at man i den fysiske verden udsender foldere og reklameskrivelser for at "overdøve" eventuelle kritiske meldinger fra utilfredse kunder.
»Vi har hverken lavet cloaking, hacking eller på nogen måde forbrudt os mod Googles retningslinjer,« forklarer Thomas Rosenstand.
Men har du ikke overvejet at fjerne noget af opgaven nu, hvor det mulige svindelnummer er kommet frem i lyset?
»Jo, det har jeg også allerede gjort,« indrømmer Thomas Rosenstand, der har slettet nogle af de "positive" indlæg, som dengang blev bestilt af Stein Bagger.
Og selv om han på den måde sletter en bestilt og betalt opgave, så skal han nok næppe regne med sagsanlæg fra Stein Baggers side, da det er mere end almindeligt svært at oprette damage control på nettet for Stein Bagger på nettet i øjeblikket.
Thomas Rosenstand skønner, at der hvert år laves cirka 50 af denne form for reputation management for danske produkter eller personer.