Brød og mælk hitter ikke på nettet

Mulighederne for at få bragt dagligvarer til døren er både bedre og billigere over telefon og fax end via internettet, viser en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen.

Næsten hver sjette dagligvareforretning tillader, at kunden via nettet kan få bragt dagligvarer direkte til døren, for det meste gennem e-mail.

Det viser et markedstjek, som Forbrugerstyrelsen har lavet, af udbringning af dagligvarer.

Både telefon og fax har dog bedre kår end e-mail. Godt hver fjerde dagligvarebutik tager imod bestillinger over telefon, mens mere end hver femte tager imod henvendelser over fax.

Online dækning gennem dedikerede internetsupermarkeder, hvor kunden kan se og købe sine dagligevarer online, er dog noget mere begrænset. Forbrugerstyrelsen fandt syv online-forretninger med et fuldt sortiment af dagligvarer.

Disse fokuserer sig dog primært på hovedstadsområdet, mens et enkelt internetsupermarked kun bringer ud i Odense Kommune. Kun et internetsupermarked bringer dagligvarer ud i hele landet. For de almindelige supermarkeder var den geografiske forskel så lille, at den ikke blev vurderet som bemærkelsesværdig i undersøgelsen.

Internetsupermarkederne er også dyrere. Priserne for udbringning i internetsupermarkederne varierer fra gratis til 150 kroner med et gennemsnit på 61 kroner. Til sammenligning varierer udbringningen i de almindelige supermarkeder fra gratis til 120 kroner med en gennemsnitspris på 24 kroner. Internetsupermarkederne er altså generelt 37 kroner dyrere på udbringning. Generelt tilbyder fire af ti butikker at bringe varer ud helt gratis.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere