Hvis en internet-butik ikke leverer den bestilte vare, eller trækker pengene på kundens Dankort og derefter går konkurs, har banken pligt til at tilbageføre pengene. Men bankerne lever ikke op til reglerne for Dankort-betaling på internet, som de selv har aftalt med forbrugerombudsmanden, og det betyder at forbrugerne risikerer at blive snydt for penge, som skulle være betalt tilbage, skriver Jyllands-Posten.
Efter et stigende antal forbrugerklager har E-handelsfonden foretaget en undersøgelse blandt en håndfuld banker, som bekræfter at reglerne ofte ikke bliver overholdt.
»Undersøgelsen bekræfter vores mistanke om, at bankerne ikke sikrer forbrugerne den tryghed ved handel på internettet, som de har krav på,« siger projektleder for E-handelsfonden, Martin Borgen, til Jyllands-Posten.
E-handelsfonden har nu udarbejdet en vejledning til pengeinstitutterne, som informerer om reglerne for betaling med Dankort på nettet. Den kan hentes på E-handelsfondens hjemmeside.