CMS skaber værdi for virksomheder

Når det drejer sig om hjemmesideindhold, er virksomhederne mere ambitiøse end tidligere. Nu skal CMS-projekter skabe reel værdi og kunne måles på bundlinien.

Der har længe været forkus på investering i CMS-projekter. Men virksomhederne er blevet mere ambitiøse og vil i mange tilfælde bruge CMS-løsninger til at skabe reel værdi og resultater på bundlinien.

»Lige så stille er der kommet fokus på, at indhold ikke bare er tilfældigt fyld på hjemmesider, men kan bruges til at støtte virksomhedernes forretning, skabe omsætning og sælge produkter - man kan bruge indhold til at forøge sin omsætning, og samtidig kan man skabe besparelser ved aktivt at påvirke læserne til at foretage sig ting som for eksempel at bestille online, booke rejser, lave skadesanmeldelser, udfylde blanketter og så videre, og ved at give mulighed for selvbetjening sparer man dyre opkald til callcentre,« siger direktør Janus Boye fra Boye IT til ComON.

En af de store trends i øjeblikket er, at virksomhederne investerer i portal software til at administrere omfattende hjemmesider.

Men man skal dog stadig være opmærksom på, at det kan være forbundet med problemer at foretage en CMS-investering.

»De fleste har erfaringer med CMS, men vi bliver stadig ved med at blive kaldt ind, fordi det går galt,« siger Janus Boye til ComON.

Nogle af de områder, der er vigtige at være opmærksom på, når en virksomhed påbegynder et CMS-projekt er følgende:

Det er nødvendigt at sikre organisatorisk accept, for hvis man ikke inddrager alle de relevante afdelinger i udviklingen og implementeringen af et nyt system, risikerer man, at medarbejderne reagerer med modvilje mod de introducerede forandringer.

Det er nødvendigt at sikre, at ejerskabet til et nyt system placeres på øverste niveau i organisationen, hvis investeringen skal forankres i hele organisationen.

Det er nødvendigt at opstille klare og målbare succeskriterier for implementeringen. Det er ikke nok blot at have en deadline - man skal også have klart formulerede mål, som kan bidrage til at bevare motivationen og gøre det lettere at følge udviklingen i en eventuel værdiskabelse.

Det er nødvendigt at sikre en høj grad af brugervenlighed, så man undgår flaskehalse og frustration hos redaktørerne.

Og sidst men ikke mindst er det nødvendigt at gøre sig klart, hvad man forstår ved og forventer sig af et CMS-projekt, for uden en klar definition kan der skabes forskellige forventninger hos projektdeltagerne, og det kan føre til forvirring og skuffelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere