Google-monopol i krigen om reklamekroner

Netannoncering vil nærmest udvikle sig til et Google-monopol, viser en ny prognose. De kommende år vil internetgiganten tjene mindst hver anden annoncekrone nettet.

Den fejlslagne fusion mellem Microsoft og Yahoo gør Google til den helt store vinder på området for internetannoncering. Det siger en ny prognose fra det britiske finansselskab Collins Stewart.

Prognosen spår, at Google næste år vil stå for halvdelen af verdens online-annoncering, der samlet set ventes at nå 55 milliarder dollars - det vil sige omkring 265 milliarder danske kroner. Lidt mere end to tredjedele af Googles annonceomsætning vil komme fra reklamer på internetgigantens egne websites, lyder meldingen. Men her stopper successen imidlertid ikke. Tendensen med en Google dominans på cirka 50 procent vil fortsætte helt frem til 2010, siger prognosen.

Det er især markedet for søgeannoncer, der vil opleve en markant stigning, hvis man skal tro Collins Stewart. Omsætningen på dette område forventes at ramme lidt over 30 milliarder dollars i 2010. Til sammenligning var dette marked 16 milliarder værd i 2007, hvor Googles andel var hele 70 procent.

»Microsofts fejlslagne overtagelse af Yahoo eliminerer den største trussel - på kort sigt - til Googles uforlignelige position på internettet,« siger professor David Yoffie fra Harvard Business School til Financial Times.

Han tilføjer, at Googles momentum »virker ustoppeligt«.

Michael Cusumano, professor ved Massachusetts Institute of Technology, er klar i mælet, når han skal beskrive Googles dominans.

»Det er en guldgrube,« siger han til Financial Times.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S