Unotels MMS-konkurrence kan koste dig dyrt

Unotel vil give en iPhone til den person, der betaler for flest MMS'er inden nytår. Amoralsk og uetisk påstår kritikere. Konkurrencen kan nemlig komme til at koste detagerne kassen - uden at de vinder noget som helst.

Send en MMS og vind en iPhone.

Sådan lokker teleselskabet Unotel i øjeblikket på sin hjemmeside. Det lyder umiddelbart som en god handel, men konkurrencen har alligevel fået kritiske røster til at stemme i kor.

Man skal nemlig ikke bare sende en MMS for at få fingrene i telefonen. Man skal sende mange via hjemmesiden. Og kun den person, der har sendt flest MMS'er inden årets udgang, løber med telefonen.

Unotels omtale af konkurrencen ligger her.

Det har fået flere til at påstå, at Unotel læner sig op af uetisk markedsføring. Det koster nemlig to kroner per MMS.
En ComON-læser skriver blandt andet: "Denne købsbetingede konkurrence ligner reelt en auktion, hvor kun 1 får lov til at købe, men ALLE auktionsdeltagere faktisk BETALER deres BUD".

Også på Mobildebat.dk har sagen vakt opsigt: "Ja må indrømme at jeg finder det dybt amoralsk, men de er sikkert lovligt nok, men mon ikke der er nogen der falder i og ender med at sende flere end de har råd til," skriver debattøren M.Klinge

Men så sort hvidt kan man ikke betragte konkurrencen, siger Unotel.

Direktør Lars Aagaard har været lovteksterne igennem, og han føler sig på sikker jord.

»Som vi ser det, så er det ikke tilladt, hvis konkurrencen er tilfældig. Men som det er nu, hvor det er en præstationskonkurrence, så mener jeg ikke, at vi gør noget forkert,« siger Lars Aagard.

I lovteksten står der: "Erhvervsdrivende må gerne afholde konkurrencer, hvor deltagerne skal præstere noget reelt og individuelt - fx besvarelse på tid af nogle kendskabskrævende spørgsmål - som bedømmes uvildigt".

Men spørgsmålet er, om der er tale om tilfældighed eller præstation. Hos Forbrugerombudsmandens kontor er man ikke 100 procent sikker i det aktuelle tilfælde.

Fuldmægtig Eva Sjøgren ønsker ikke at forholde sig til den enkeltstående sag. Men generelt.

»Jeg ved ikke, hvordan denne sag ville blive tolket. Generelt har ombudsmanden lagt den linje, at disse konkurrencer, hvor man for eksempel sender en SMS for at deltage, ikke betragtes som købsbetinget. Men der er mulighed for at afvige fra den generelle linje fra sag til sag,« siger Eva Sjøgren.

En endelig afklaring kan først komme på tale, hvis der foreligger en anmeldelse hos Forbrugerombudsmanden, som først da vil tage sagen op.

Til gengæld ligger det fast, at Unotel skal oplyse deltagerne om alle konkurrencens vilkår. Jævnfør paragraf 9 stk 1 i markedsføringsloven skal tilbudbetingelser lægges åbent frem.

Også det er der taget højde for, fortæller Lars Aagaard, da deltagerne altid har mulighed for at se deres placering under deres kundeinformationer. På den måde kan de selv vurdere om der er ræson i at kaste flere penge efter konkurrencen.

Det har ikke været muligt at få en udtalelse fra Forbrugerrådet i dag.

Ifølge Lars Aargard har der været en "pæn" interesse for konkurrencen uden at det har skabt uoverkommelig trafik på hjemmesiden.

Konkurrencen udspringer af, at Unotel nu tilbyder MMS via sin hjemmeside, og at firmaet er begyndt at sælge iPhones. Unotel "sprængte" i sidste uge Telias monopol ved at sælge et parti iPhones på det danske marked, som blandt andet skulle være havnet på det italienske marked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


RISE with SAP – muligheder, faldgruber og vejen frem

Bliv klædt på til strategiske valg om fremtidens forretningsplatform. Hør cases og bliv inspireret af IBM, JYSK og BCG Platinion, som deler erfaringer og indsigter i SAP-migrering, cloudstrategi og teknologivalg med fokus på reel forretningsværdi.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere