Fremtiden så lys ud for finske Jaiku, der blev overtaget af Google sidste efterår.
Jaiku var lynhurtigt blevet en stor konkurrent til tjenester som Twitter og Pownce, hvor det også er muligt at mikroblogge og kommunikere på kryds og tværs af computere, telefoner og tjenester.
Derfor håbede mange, at tjenesten ville få endnu mere vind i sejlene, da Google trådte ind i manegen.
Men fra i fredags til tidligere i dag har Jaiku været nede.
Nedetiden skyldes angiveligt ibrugtagning af nye servere.
En uges nedetid er virker som lang tid for en tjeneste, der netop går ud på øjeblikkelig og konstant udbrud og opdateringer.
»Det sker rimelig tit, men det her er det længste, de har været nede indtil videre. Og når de er nede i så lang tid, så lægger de jo hele community'et ned,« siger Henriette Weber Kristiansen indehaver af Toothless Tiger og tidligere indehaver af den spøjse titel "creative community heroine" hos Jaiku.
Hun mener, at mange brugere er overbærende med udfaldene hos Jaiku, fordi tjenesten har flere funktioner end for eksempel Twitter, og fordi Jaiku især har fået et stort netværk og fanskare i Danmark.
Ikke første gang
Nedetider er ikke et ukendt fænomen for Jaiku. Det har stået på det sidste halve år, hvilket kan virke mærkeligt, når man har fået Google og dette selskabs enorme serverparker som rygstøtte.
Men den skæbne er faktisk ikke ulig andre firmaer, som er blevet købt af Google.
Det er en kendt sag, at stifterne af Dodgeball var yderst utilfredse med Googles engagering i deres tjeneste efter overtagelsen. Så utilfredse, at de valgte at sige op hos Google. JotSpot var også en populær tjeneste, som blev lukket efter overtagelsen. JotSpot lever dog videre i Google Docs.
Hos Wikipedia kan man se en liste over Google-opkøb gennem tiden. Listen oplyser også hvilke Google-tjenester de opkøbte firmaer er smeltet sammen med.
Derfor er det nærliggende at antage, at Google fandt finske Jaiku interessant, fordi Google kan bruge firmaets viden og ansatte til andre mobile satsninger - og ikke fordi at Jaiku-tjenesten er tænkt som en specifik Google-satsning.
Hvis du endnu ikke har fået det fulde overblik over konceptet microblogging, så har folkene hos Commoncraft lavet denne simple forklaring af Twitter.