Interaktiv kundeservice hos IKEA

IKEA åbner op for interaktiv kundeservice, hvor kunderne kan få svar på de fleste spørgsmål døgnet rundt.

Venlig kundeservice der aldrig har lukket. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men ikke destro mindre så er det hvad IKEA netop har lanceret. Interaktive Anna er klar til at svare på spørgsmål i 11 lande.

Ulastelig klædt i t-shirt, blå øjne der matcher logoet og med hovedet lidt på skrå sidder Anna klar til at hjælpe IKEAs kunder på alle tider af døgnet. Den interaktive jente lytter forstående til spørgsmål og svarer prompte på de ting, hun er kodet til at kunne svare på - enten ved at svare direkte eller ved at vise et link med svaret.

»Med 'Spørg Anna' får kunden et hurtigt og effektivt svar på sine spørgsmål,« siger IKEAs PR- og kommunikationschef Annette Buck.
»Har man for eksempel spørgsmål om møbler, får man straks svar med billede, mål, materialer og pris. Det er betydeligt mere brugervenligt end traditionel telefonservice, hvor man eksempelvis ikke man se møblet.«

Målet er klart: »Anna skal gerne blive kundens bedste ven på nettet,« fastslår Annette Buck.

Og Anna er ikke sådan til at slå ud af kurs. På spørgsmålet: 'Jeg mangler tre skruer til en reol, jeg har købt', henviser hun kækt til IKEAs kontaktcenter som, ifølge Anna, med fornøjelse vil hjælpe. Samme respons får man på forespørgsel på slumretæppe til katte.

IKEA forventer at reducere antallet af telefoniske henvendelser med 15 procent og emails med 50 procent efter implementeringen af Anna. Indtil videre er Anna klar til at hjælpe kunderne i 11 lande på otte forskellige sprog, og på sigt er det meningen at hun skal arbejde i alle 44 lande som IKEA er repræsenteret i.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere