Dyrt at være trofast telekunde?

Gamle, trofaste kunder, der er loyale mod deres teleselskab, er tilsyneladende ikke så attraktive for selskaberne som nye kunder. Hos flere selskaber er det billigere at blive ny kunde end at forny et and forlænge et eksisterende abonnement. Det passer ikke, siger Telia.

Ifølge DR kan det næppe betale sig at være loyal kunde i danske teleselskaber.

Forleden kunne statsradiofonien rapportere, at nye kunder får langt større fordele end gamle.

DR fremhævede blandt andet Telia, som har et forlængelsesgebyr på 398 kroner, hvis man skifter sin telefon ud efter 6-9 måneder. Nye kunder slipper til gengæld af sted med et oprettelsesgebyr på 199 kroner.

Hos TDC og 3 mobil er oprettelsesgebyret også lavere end forlængelsesgebyret. Sagen har vakt undren hos Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl.

»Det lyder for mig som en skjult prisforhøjelse over for de faste kunder,« siger han til P3.

Men hos Telia er man langt fra enig i kritikken:

»Vi belønner rent faktisk vores trofaste og loyale kunder. De kan købe en ny mobil med stort tilskud hos Telia. Forudsætningen er blot, at de skal have været kunde hos os i minimum 10 måneder. Hvis kunderne vil have en mobil efter kun seks måneder så er det også en mulighed, men så skal de selvfølgelig betale de omkostninger, som vi har i den forbindelse,« siger pressechef i Telia Rune Fick Hansen.

Han erkender, at branchen generelt er meget fokuseret på at score nye kunder, men mener ikke, at det går ud over gamle kunder, i det mindste ikke hos Telia:

»Det er helt normalt i mange brancher, at nye kunder kan købe abonnementer langt billigere end de eksisterende kunder kan, f.eks. med aviser, bogklubber og parabol-tv-pakker. Og typisk kan man først gentegne/forlænge efter 12 måneder. I Telebranchen kan man allerede forlænge efter 6 måneder. Og med de store tilskud teleselskaberne giver til mobiler, er det ikke tid nok til at tjene omkostningerne ind. Derfor skal man til og med d. 9. måned betale lidt ekstra, hvis man allerede på det tidspunkt vil have en ny mobil. Efter 10 måneder koster en forlængelse 199 kroner Forlænger man efter 6-9 måneder, så koster det 399 kroner« siger Rune Fick Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere