Danske medier lover død over Internet Explorer 6

Foreningen af Danske Internet Medier melder sig nu under fanerne i den stadigt mere intensive krig mod Internet Explorer 6.0.

Besværet med at vedligeholde websites, så de understøtter den bedagede version 6 af Internet Explorer, har fået en lang række aktører på internettet til at gå sammen om en fælles kampagne, der opfordrer folk til at opgradere til en nyere version, hvis deres browser bliver detekteret som IE 6.0.

Tidligere i denne måned lancerede Ingeniøren/Version 2 en kampagne, der skulle få flest mulige medier med på anti-IE6-vognen. Der er dog hverken tale om smædeskrift eller nedsættende omtale - deltagelse i kampagnen betyder blot, at medierne opfordrer brugere med bemeldte browser til at overveje, om ikke det ville være en god ide at opgradere til et lidt mere tidssvarende stykke software.

Den galaj er blandt andre nærværende organ samt vores søstermedier CRN og Mobil.nu også hoppet med på, og vi er ikke alene. Også medier som Eb.dk, tv2.dk anbefaler brugerne at droppe den upopulære internetbrowser.

Hvis Internet Explorer 6.0 stadigt skulle have nogen tilhængere, ville de få ekstra meget modstand netop nu. Internetmediernes interesseorganisation FDIM har besluttet sig for at gå aktivt ind i kampen. Organisationen har meldt ud, at man støtter bestræbelserne på at komme IE6 til livs:

"Det kræver uforholdsmæssigt mange ressourcer i form af udviklingstimer hos de enkelte medier, når der skal udvikles til mange browsertyper. IE6.0 er på kraftig retur da mange brugere allerede har opdateret deres browser til en nyere version, og derfor er det ikke hensigtsmæssigt for medierne at blive ved at understøtte en gammel browserversion. I stedet vil de bruge ressourcerne på at skabe endnu bedre websites til glæde for de danske brugere," siger Jon Lund, direktør i FDIM.

IE 6.0 blev udviklet i 2001 og siden er browseren blevet overhalet mange gange. Ifølge FDIMs egne tal bliver kun 15 procent af sidevisningerne i dag foretaget med en IE 6.0 browser og procentandelene er faldende.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S