Vildledende iPhone-priser koster Telia dyrt - igen

Uheldige Telia skal betale 100.000 kr. for iPhone4-vildledning. Sidste år måtte man betale 150.000 kr. for forkerte priser på iPhone 3GS.

”Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4”.

Sådan lød overskriften på en e-mail, som Telia sendte til over 20.000 personer i juli 2010. Købet af telefonen forudsatte abonnement hos Telia, men prisen for abonnementet var ikke indregnet i den oplyste pris

Dét er vildledende markedsføring, og det skal straffes, mener forbrugerombudsmanden.

Synderen har valgt at tage sin straf: Telia har indvilget i at betale en bøde på 100.000 kroner, oplyser forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Den vildledende pris på Telias iPhone 4 var hele 2700 kroner lavere end den reelle pris, som kunderne kom til at betale.

Ud over bøden kostede fejlen Telia en lille million kroner i omkostninger. Selvom man fik sendt en rettelse ud over email inden for de første 48 timer, nåede en antal mennesker at udnytte tilbuddet, og dem måtte Telia tilbagebetale de 2700 kroner til.

”Prisen er et af de væsentligste parametre, når der skal træffes en købsbeslutning. Hvis et køb af for eksempel en mobiltelefon forudsætter, at forbrugeren samtidig tegner et abonnement, så skal prisen for abonnementet indregnes i den samlede mindstepris”, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Vildledende eller utilstrækkeligt oplyste priser har tidligere kostet selskaber som Fullrate, Stofa, Telmore og TDC bøder på samme størrelse.
Telia har dog været mere uheldig med sine priser end de fleste. Sidste år måtte selskabet betale en bøde på 150.000 kroner for forkerte prisoplysninger i forbindelse med markedsføringen i 2009 af den dengang spritnye iPhone 3GS.

 

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job