Vildledende iPhone-priser koster Telia dyrt - igen

Uheldige Telia skal betale 100.000 kr. for iPhone4-vildledning. Sidste år måtte man betale 150.000 kr. for forkerte priser på iPhone 3GS.

”Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4”.

Sådan lød overskriften på en e-mail, som Telia sendte til over 20.000 personer i juli 2010. Købet af telefonen forudsatte abonnement hos Telia, men prisen for abonnementet var ikke indregnet i den oplyste pris

Dét er vildledende markedsføring, og det skal straffes, mener forbrugerombudsmanden.

Synderen har valgt at tage sin straf: Telia har indvilget i at betale en bøde på 100.000 kroner, oplyser forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Den vildledende pris på Telias iPhone 4 var hele 2700 kroner lavere end den reelle pris, som kunderne kom til at betale.

Ud over bøden kostede fejlen Telia en lille million kroner i omkostninger. Selvom man fik sendt en rettelse ud over email inden for de første 48 timer, nåede en antal mennesker at udnytte tilbuddet, og dem måtte Telia tilbagebetale de 2700 kroner til.

”Prisen er et af de væsentligste parametre, når der skal træffes en købsbeslutning. Hvis et køb af for eksempel en mobiltelefon forudsætter, at forbrugeren samtidig tegner et abonnement, så skal prisen for abonnementet indregnes i den samlede mindstepris”, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Vildledende eller utilstrækkeligt oplyste priser har tidligere kostet selskaber som Fullrate, Stofa, Telmore og TDC bøder på samme størrelse.
Telia har dog været mere uheldig med sine priser end de fleste. Sidste år måtte selskabet betale en bøde på 150.000 kroner for forkerte prisoplysninger i forbindelse med markedsføringen i 2009 af den dengang spritnye iPhone 3GS.

 




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere