TDC er håbløst gammeldags

Store teleselskaber som TDC og Deutsche Telecom driver deres forretning på en håbløst gammeldags måde. Det mener en international teleekspert.

Ifølge en internationalt anerkendt teleekspert har store teleselskaber som TDC og Deutsche Telecom snydt sig ind i det 21. århundrede ved hjælp af en forældet forretningsmodel. Det skriver IT-avisen ComON i dag.

»De fleste teleoperatører - specielt de store gamle selskaber - er kommet ind i det 21. århundrede ved at køre på det 20. århundredes model. De har måske ændret logoet, de har måske ændret måden de virker på udadtil. Men indadtil har de faktisk ikke ændret måden, de driver deres forretning på,« siger den tidligere British Telecom-topchef Keith Willetts, der er bestyrelsesformand for den globale telemesse TeleManagement Forum, som netop har været afholdt i Nice.

Telemarkedet er ekstremt konkurrencepræget og stiller krav om lynhurtig reaktionstid og minimale omkostninger. Problemet er bare, at selskabernes nuværende forretningsmodel stadig afspejler deres gyldne monopoldage, da de havde stor profit og kunne tage sig god tid med at iværksætte nye tiltag.

»Teleselskaberne vil ikke kunne overleve i det 21. århundrede med deres nuværende indstilling. De bliver nødt til fundamentalt at forandre måden at drive forretning på. Det er nødvendigt, at integrere it i forretningsmodellen i langt højere grad end tidligere,« siger Keith Willetts og fremhæver, at luftfartsindustrien håndterer mellem 40 og 50 procent af alle kundeforespørgsler via nettet, mens teleindustrien kun klarer mellem fire og fem procent via nettet.

Hos TDC forstår man godt kritikken fra den internationale ekspert.

»Vi er meget opmærksomme på processer og effektivitet. For eksempel ved vi godt, at leveringstiden er en udfordring - det fordrer noget grundigt forarbejde i nogle processer, og der er enormt meget it i det. Men man vender jo ikke en supertanker på 14 dage,« siger TDC's kommunikationsdirektør, Ulf Lund.

Keith Willetts mener dog, at der er lang vej hjem for de store teleselskaber.

»Problemet er, at teleselskaberne ikke har de nødvendige "back-office-operationer" på plads, så de kan håndtere kundernes henvendelser. De er meget manuelle og håbløst gammeldags i den måde, de arbejder på,« siger han.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

    Sydjylland

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Danoffice IT

    Forretningskonsulent til ERP- og Procesteamet

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S