TDC er håbløst gammeldags

Store teleselskaber som TDC og Deutsche Telecom driver deres forretning på en håbløst gammeldags måde. Det mener en international teleekspert.

Ifølge en internationalt anerkendt teleekspert har store teleselskaber som TDC og Deutsche Telecom snydt sig ind i det 21. århundrede ved hjælp af en forældet forretningsmodel. Det skriver IT-avisen ComON i dag.

»De fleste teleoperatører - specielt de store gamle selskaber - er kommet ind i det 21. århundrede ved at køre på det 20. århundredes model. De har måske ændret logoet, de har måske ændret måden de virker på udadtil. Men indadtil har de faktisk ikke ændret måden, de driver deres forretning på,« siger den tidligere British Telecom-topchef Keith Willetts, der er bestyrelsesformand for den globale telemesse TeleManagement Forum, som netop har været afholdt i Nice.

Telemarkedet er ekstremt konkurrencepræget og stiller krav om lynhurtig reaktionstid og minimale omkostninger. Problemet er bare, at selskabernes nuværende forretningsmodel stadig afspejler deres gyldne monopoldage, da de havde stor profit og kunne tage sig god tid med at iværksætte nye tiltag.

»Teleselskaberne vil ikke kunne overleve i det 21. århundrede med deres nuværende indstilling. De bliver nødt til fundamentalt at forandre måden at drive forretning på. Det er nødvendigt, at integrere it i forretningsmodellen i langt højere grad end tidligere,« siger Keith Willetts og fremhæver, at luftfartsindustrien håndterer mellem 40 og 50 procent af alle kundeforespørgsler via nettet, mens teleindustrien kun klarer mellem fire og fem procent via nettet.

Hos TDC forstår man godt kritikken fra den internationale ekspert.

»Vi er meget opmærksomme på processer og effektivitet. For eksempel ved vi godt, at leveringstiden er en udfordring - det fordrer noget grundigt forarbejde i nogle processer, og der er enormt meget it i det. Men man vender jo ikke en supertanker på 14 dage,« siger TDC's kommunikationsdirektør, Ulf Lund.

Keith Willetts mener dog, at der er lang vej hjem for de store teleselskaber.

»Problemet er, at teleselskaberne ikke har de nødvendige "back-office-operationer" på plads, så de kan håndtere kundernes henvendelser. De er meget manuelle og håbløst gammeldags i den måde, de arbejder på,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere