Man skal ikke stole på netbutikker. Hvis de ikke snyder og bedrager, så går de konkurs, inden man får sine bestilte varer...
Det indtryk kan man sidde tilbage med, hvis man har besøgt nogle af netbutikkernes konkurrenter i deres fysiske butikker.
Netbutikker oplever, at deres kunder bliver fyldt med løgne og fordomme om nethandel, når de rådfører sig i de fysiske butikker.
»Det, jeg bliver tosset over, er, at butikkerne lyver i sådan en grad, at jeg hver uge taler med potentielle kunder, som spørger om jeg er på vej til at gå konkurs, eller om det er rigtigt, at jeg ikke sender de rigtige varer,« siger Esben Gadsbøll fra WhiteAway.com til ComON.
Men du kan vel også finde på at lufte fordomme om dine butikskollegaer. At de for eksempel er dyrere end dig og har begrænset udvalg?
»Selvfølgelig vil jeg gerne undgå, at en butik får et salg, som jeg kan få, men jeg går aldrig ud og lyver om mine konkurrenter,« siger Esben Gadsbøll.
Han har på det seneste har hørt løgnehistorierne fra to kunder - men fænomenet er tilbagevendende.
En af de ofte luftede påstande er som sagt, at netbutikker har større risiko for at gå konkurs. Men det er en sandhed med modifikationer.
Ifølge Experian har 2009 kun budt på to konkurser blandt netbutikker. I 2008 var der 10 konkurser, hvilket er betydeligt færre end niveauet blandt fysiske butikker, oplyser Jyllands-Posten.
Jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet kan heller ikke genkende konkurs-truslen på nettet.
»Konkurser er jo noget, der kan sker overalt. Hvis man handler i en butik, så får man godt nok sin vare med det samme, men hvis man for eksempel køber en computer, og butikken går konkurs ugen efter, så er man jo lige vidt, hvis man vil have repareret den,« siger Tina Dhanda til ComON.
Argumentet om, at det generelt skulle være mere usikkert at handle på nettet får heller ikke opbakning i Forbrugerrådet.
»Faktisk forholder det sig sådan, at man i nogle henseender er bedre sikret, når man handler på nettet.
For eksempel har man altid 14 dages returret ved af køb af varer på nettet, mens det i de fysiske butikker er op til den enkelte butik, om den vil give forbrugeren returret,« siger hun.
Men Forbrugerrådet vil ikke vælge side i skænderiet mellem online og offline.
»Om man vil handle på nettet eller i fysiske butikker, må man finde ud af med sig selv. Men det er ikke sådan, at vi fraråder det ene frem for det andet,« siger Tina Dhanda til ComON.