Brugervenlighed er nok den mest kritiske faktor i forhold til at få succes
med sit website. Men det er desværre også et af de områder, som mange virksomheder negligerer
i katastrofal grad.
Jeg vil i denne artikel give en bred introduktion til begrebet "usability" og give nogle konkrete eksempler
på de typiske fejl, der bliver begået.
Og, for lige at få en ting helt på plads. Brugervenlighed handler IKKE om at lave et "pænt"
website, modsat hvad mange tilsyneladende. tror.
Et website kan være nok så flot skruet sammen rent grafisk; der kan være nok så mange flotte
3D animationer og der kan være nok så mange relevante informationer - men hvis brugerne ikke lynhurtigt
finder det, de kommer efter, så er websitet værdiløst.
De mest typiske fejltagelser, der bliver begået, er:
- Websitet er for langsomt
- Navigationen er for dårlig
- Tekster er ikke skrevet "til" Internettet
- For det fulde udbytte af sitet kræves specielle plugins
- Anvendelse af frames
Websitet er for langsomt
Alt for ofte oplever brugere med langsomme opkoblinger ventetider i stil med ventetiden
hos Tele Danmarks kundeservice. Det er der ingen, der kan være tjent med og resultatet er da også,
at man giver op og lægger røret på - dette gælder i høj grad også på
Internettet.
Internettet er et hurtigt medie og brugerne er nådesløse. Der skal være adgang til hurtige informationer.
Brugerne har ikke tid til at vente hele og halve minutter på en side.
Undersøgelser foretaget af bl.a. den danske usability ekspert Jakob Nielsen viser, at enkeltsider på
et website ikke må "veje" mere end 34 kilobytes. Niveauet på 34 kilobyte er baseret på
den store mængde brugere, der sidder med modem-opkoblinger på under 56K.
En undersøgelse viste bla., at ved sider på omkring 32-33 kilobytes hoppede 7-10% af brugerne fra
under downloading og 25-30% hoppede fra ved sider over 40 kilobytes (Kilde: Designing Web Usability: The Practice
of Simplicity, Jakob Nielsen, kan købes hos
FACE="Arial, Helvetica">Amazon.com)
Det skal nævnes, at undersøgelsen ikke er videnskabelig og dermed kun kan bruges som en inspiration
til side design. Der er dog ingen tvivl om, at Internetbrugerne er meget utålmodige - og det er millisekunder,
der kan gøre forskellen mellem succes eller fiasko.
Se eksempel på Alt for Damernes
forside (www.altfordamerne.dk), der er ét stykke grafik på
knap 90K, hvilket svarer til en downloadtid på ca. 25 sekunder på et 28.8 K modem!
3 hurtige råd, der vil gøre virksomhedens website hurtigere:
- Fjern unødvendige billeder af firmadomicil o.l. på forsiden.
- Undgå at bruge tunge java-programmer til navigation, rulletekster etc.
- Undgå at lave tekst som grafik (ligesom Notabene gør). Dette er
typisk ved overskrifter og navigation.
Navigationen er for dårlig
Navigation på Internettet handler ikke kun om, hvor den er placeret, hvordan
den ser ud, hvilken teknologi den er baseret på. Navigation har noget med information at gøre. Derfor
er det ekstremt vigtigt, at den er overskuelig og informativ. Det er eksempelvis meget vigtigt, at den information
brugeren klikker efter, også er på den anden side af linket. Navigationen har ét primært
formål: At levere information til brugeren så hurtigt som muligt og uden for mange fejl-klik.
En undersøgelse foretaget
af Creative Goods (kan downloades gratis mod opgivelse af navn - se www.creativegoods.com)
viser, at 39% af et hold testshoppere måtte opgive at foretage køb på Internettet på grund
af dårlig navigation!
3 hurtige råd der vil hjælpe dine brugere:
- Lav linktekster. En link tekst kommer frem når man kører musen hen
over linket. I denne tekst kan man forklare yderligere hvor linket fører hen (ALT-tag)
- Lad være med at bruge kreative ikoner som link. Det er kun de færreste
brugere der hurtigt afkoder betydningen. Ligeledes er det direkte en dødssynd at anvende ikoner, der kun
bliver synlige, når man bevæger musen henover (læs i øvrigt et humoristisk indslag om
begrebet, der er døbt "Mystery
Meat Navigation" på www.WebPagesThatSuck.com).
- Lad være med at "gå imod strømmen" med en alt for
kreativ navigation - lad dig inspirere af de mest besøgte websites. Det er dem, der sætter standarden.
Tekst - hvordan læser folk på nettet
Store tekststykker kan gå i aviser og bøger. Men ikke på nettet.
Internetbrugere læser ikke - de skimmer teksten for at finde noget relevant - og først når de
har fundet dette, begynder de at læse.
Derfor skal lange tekster ombrydes til mindre afsnit. Med brug af hypertekst (tekstlinks) kan brugerne så
ledes videre og videre ned i materialet, hvis de ønsker det.
3 gode råd om at skrive til et website:
- Anvend gode overskrifter, der gør det lettere at skimme en side
- Skriv kort og præcist
- Ombryd teksten i flere afsnit end normalt
Plugins
Anvendelse af teknologier, der kræver plugins er strengt taget ok - bare
ikke på den første side. Du kender det sikkert. Der er ikke noget værre end at skrive en url
i sin browser trykke på enter. Du venter i spænding - og den første besked, du får, er:
For at se dette site kræver det, at du har XY installeret. Det tager kun få sekunder og det kan gøres
lige her. Stort link...
Nej nej og atter nej. Websites skal som udgangspunkt designes efter laveste fællesnævner. Måske
ikke den aller laveste - men tæt på. Der er ingen tvivl om, at en stor del af de garvede Internetbrugere
skifter browser hver gang, der kommer en ny og har installeret samtlige plugins. Men der er heller ingen tvivl
om, at mange brugere stadig kører med gamle browsere hvor f.eks. Flash ikke er standard.
Hvis dit website henvender sig andre markeder end det danske, er det også vigtigt at huske på, at brugerne
er langt bagefter de danske.
3 gode råd om anvendelse af plugins:
- Plugins på forsiden er "forbudt" - giv i det mindste brugeren
chancen for at finde ud af, hvilken information han/hun ikke får.
- Overvej, om det overhovedet er nødvendigt at anvende en teknologi, der
kræver plugin
- Hvis du vurderer, at det er nødvendigt at anvende plugin, så undersøg,
hvor udbredt det er. Er det eks. standard i browseren - og fra hvilken version?
Anvendelse af frames
Anvendelse af frames kan være formålstjenstligt i mange tilfælde.
Men der er også forbundet en lang række bagdele med det. Ud fra et brugersynspunkt er en af de mest
katastrofale, at man ikke kan bookmarke en bestemt side, fordi det eks. kun er forsiden, der bliver bookmarket.
Jeg vil ikke gå i dybden med frames - men istedet henvise til
FACE="Arial, Helvetica">Notabenes nyhedsbrev fra februar 1999, der netop
handler om emnet.
Det handler om kompromiser
Det er ikke meningen, at websites skal udvikles uden grafik, teknologi mm. Det
er ofte et spørgsmål om at tænke sig om i designfasen og tage brugerne med på råd.
Udvilkling af gode brugergrænseflader på Internettet er en kombination af et flot og veludviklet website
tilsat det fornødne brugerinput. Nettet ville blive trist uden grafik og ny teknologi - men det ville også
blive lettere tilgængelig for et større publikum.
Det er et spørgsmål om at indgå kompromiser. Det er jo helst ikke kun webdesigneren, det skal
være sjovt for.
- af Jacob Hagemann, Notabene
Internet Marketing ApS
Hvis denne klumme lader nogle spørgsmål stå åbne, eller
hvis du har kommentarer, er du meget velkommen til at sende en mail til Jacob Hagemann på
FACE="Arial, Helvetica">jh@notabene.net.