Mobiltakster i våbenhvile

De sidste to år er mobiltaksterne stagneret. Ifølge analytiker er der ingen umiddelbar udsigt til lavere priser. Heller ikke selvom teleselskaberne vifter med overskud.

Til trods for at teleselskaberne er begyndt at få overskud, ligger minuttaksterne på mobiltelefoner stille på tredje år. Og der er heller ikke udsigt til prisfald.

Teleanalytiker John Strand, Strand Consult, udtrykker overfor Berlingske Tidende, at priskrigen fra 2003 nu er gået definitivt i stå.

»Personligt tror jeg ikke på de store prisfald i fremtiden. Siden de store prisfald i 2003 har vi oplevet to ting: stagnerende priser og en voldsom vækst af antallet af minutter, som en mobilkunde taler. De to ting kombineret med voldsomme besparelser, har givet en effekt, der kan ses på samtlige selskabers bundlinje,« mener John Strand.

På tredje år er der pause i takstkampen, og selskaberne er begyndt at tjene penge. Men ifølge John Strand er der dog ikke grund til pengefest i teleselskaberne.

»Det er ikke en fremgang, der er stor nok til at forrente de investeringer, der er foretaget, og dem som selskaberne står overfor i forbindelse med implementering af 3G-telefoni. Patienten har fået det bedre, men han er langt fra rask,« siger John Strand.

Som eksempel nævnes Telia, der har opnået fremgang, men som skal have forrentet den resterende udgift på de fire milliarder kroner, som firmaet smed på bordet ved opkøbet af Orange Danmark.

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil