Hitman på vej til Hollywood

Filmselskaberne er ude efter filmrettighederne til computerspillet Hitman, så succes-spillet fra danske IO Interactive kan snart være undervejs til det store lærred.

Danmark kan meget vel være på vej til endnu en international filmsucces. Ifølge Jyllands-Posten overbyder Hollywoods filmselskaber for tiden hinanden i kampen om at erhverve filmrettighederne til det danske computerspil Hitman fra IO Interactive.

»Der går dårligt en dag, uden at vi bliver kontakt af et filmselskab, der ønsker at købe rettighederne,« siger Ric Williams, marketingdirektør for Eidos, som har købt danske IO Interactive, til Jyllands-Posten.

Det er Hitmans kombination af strategi, humor og ironi, der har gjort de amerikanske filmselskaber interesserede i at filmatisere spillet om lejemorderen Agent 47. Der er endnu ikke indgået aftaler med filmselskaberne, men det afgørende bliver ikke prisen.

»Hitman er ved at blive bygget op som et internationalt brand. Derfor betyder det mere for os, hvilken instruktør, hvilke skuespillere og hvilken historie filmselskabet vil benytte, end hvad de vil betale for rettighederne,« forklarer Ric Williams.

Eidos har allerede erfaring på området, for det var netop Eidos, der stod bag computerspillet Tomb Raider, hvor hovedpersonen Lara Croft blev stjerne i en Hollywood-succes. Efterfølgende er Tomb Raider blevet et af verdens mest succesrige computerspil. Eidos håber og tror på, at Hitman kan gøre Tomb Raider kunsten efter, så selskabet har ansat to såkaldte brand-managers til at passe på Hitmans image.

IO Interactive sendte i fredags det seneste spil i serien Hitman - Contracts - på gaden, og selskabets videre planer er store.

»Vi regner med at sende mange flere spilsucceser ud i verden,« siger Janus Flösser, der er administrerende direktør for IO Interactive.

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job