En aggressiv markedsføring fra mobilselskabet Debitel får nu konkurrenten Telmore til at stævne selskabet med krav om erstatning for flere millioner kroner, samtidig med at Forbrugerstyrelsen overvejer at politianmelde Debitel for brud på markedsføringsloven.
Det der har startet balladen, er at Debitels lavprisselskab, Smarttalk, via blandt andet SMS-beskeder direkte til konkurrenten Telmores kunder har forsøgt at lokke dem over i Smarttalk med kontante tilbud om 100 kroners fri taletid.
Tilbuddet blev sat i søen torsdag, dagen efter at TDC havde købt en ikke bestemmende andel af Telmore.
Smarttalk indstillede kampagnen i løbet af torsdagen, da Telmores direktør Frank Rasmussen begyndte at lufte truslen om en stævning i million-klassen. Men fredag morgen fortsatte kampagnen og straks derefter stævnede Frank Rasmussen Smarttalk.
»Vi vil ikke finde os i det, og vi er nødt til at sikre, at selskaber, der gør det her, får en over snuden,« siger Frank Rasmussen til Jyllands-Posten.
Han vil blandt andet bruge erstatningen til at sende breve ud til Temores knap 275.000 kunder for at forklare hvad det er der sker.
Debitel og Smarttalk får formentlig også en politisag på halsen. I følge markedsføringsloven er det forbudt at sende SMS-tilbud uopfordret til kunder, og derfor overvejer Forbrugerstyrelsen at politianmelde Smarttalk.