Generelt beholder danskerne deres mobiltelefon i over et år. Langt over halvdelen af de danske mobiler har over et år på bagen.
Men en gruppe udskifter deres mobiltelefon væsentlig oftere. De unge telekunder. I den målgruppe er det ikke ualmindeligt, at telefonen kun får lov at blive brugt i et halvt år, før den bliver erstattet af en ny.
Og det kan de unge kunder kun gøre, fordi teleselskaberne indirekte belønner illoyale kunder, der gerne skifter selskab for at få en billigere telefon.
Det mener teleanalytiker John Strand.
»Teleselskaberne skal have nye kunder i butikken, så de lokker med slagtilbud, så man kan få mobiler for en krone. Når man forærer noget dyrt gratis væk, så er der kun de trofaste kunder, som har været i teleselskabet i flere år, der betaler gildet. Og de har typisk en ældre mobil, siger John Strand til Metroxpress.
Hos Forbrugerrådet giver man analytikeren ret. Rådet mener, at forbrugerne skal blive bedre til at "straffe" de selskaber, der blæser på loyaliteten.
»Vi ser, at teleselskaberne straffer den loyalitet, som de gode kunder viser dem. Til gengæld belønner de illoyale kunder, som hopper fra selskab til selskab efter slagtilbud, siger telepolitisk medarbejder Martin Salamon i Forbrugerrådet til Metroxpress.
Forbrugerrådet mener, at kunderne skal vælge teleselskaber, som ikke sælger mobiler med tilskud. Typisk webbaserede teleselskaber. John Stand mener, at man skal komme skævvridningen til livs ved at tillade længere bindingsperioder som i udlandet på et til to år.
Tallene for alderen på danskernes telefoner stammer fra en meningsmåling, som TNS Gallup har lavet for TDC.