Chefen skal være menneskekender

Uden indlevelse ingen overlevelse. Det er budskabet i en rundspørge blandt danske virksomhedsledere. De mener, det er mere afgørende at have forstand på mennesker end på økonomi.

Hvis medarbejderne i en virksomhed kan sige: "Chefen forstår mig", så er der rigtig gode chancer for, at det går virksomheden godt.

Lederens evner til at skabe resultater ved at engagere og motivere medarbejderne er blevet det afgørende konkurrenceparameter ifølge en rundspørge blandt en række ledere i Dansk Handel & Services medlemsvirksomheder.

Her peger 90 procent af lederne på, at menneskekundskab og indlevelsesevne bliver de vigtigste lederevner i fremtiden. Først nede på en tredieplads kommer økonomisk sans og helt på en sjetteplads placerer lederne vigtigheden af deres faglige, tekniske viden.

At chefen skal være empatisk, betyder også, at han ikke kan behandle alle sine medarbejdere nøjagtig ens. For at motivere dem lige godt alle sammen, skal han agere forskelligt ud fra hensyn til den enkelte.

- Det er det vi kalder én-til-én-ledelse, siger udviklingschef i Dansk Handel & Service Markus Bjørn Kraft.

- Man er som leder for det første nødt til at være til stede. Dernæst skal man være åben over for dialog med sine medarbejdere. Den stressede leder, som udsteder ordrer, får ikke det optimale ud af sine medarbejdere, mener Markus Bjørn Kraft.

Når chefen skal rekruttere medarbejdere, er det også de menneskelige egenskaber, der tæller højt i hans eller hendes vurdering af dem. Faglige kvalifikationer og erfaring ligger et stykke nede på listen.

Fremtidens vigtigste lederevner:

1. Menneskekundskab og indlevelsesevne

2. Markeds- og kundeorientering

3. Økonomisk sans

4. At kunne skabe selvbestemmelse og medejerskab

5. At kunne fungere i baggrunden

6. Faglig og teknisk specifik indsigt



Fremtidens vigtigste medarbejderevner:

1. Personligt initiativ

2. Evnen til at samarbejde

3. Faglige kvalifikationer

4. Handlingsparathed

5. Kulturbærer i virksomheden

6. Evne til at skabe netværk

7. Socialt engagement

8. Erfaring




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere