Verden er klar til et mere komplekst Google

Da Google tilføjede nye funktioner, gik de på kompromis med målet om at fremstå simpel.

Hvorfor udbasunerede Google i sidste uge en række små ændringer? I pakken af justeringer, var mange funktioner allerede blevet tilføjet måneder forinden. Alligevel sendte søgegiganten pressemeddelelser ud til både små og store medier verden over. Normalt kommunikerer firmaet ellers over dets blogs.

Hvorfor var ændringen så vigtig? Fordi deres nye design, der byder på flere funktioner, er et brud på søgefirmaets princip om at holde siden så simpel som muligt. Verdens internetbrugere er rykket et skridt op ad den virtuelle stige; de er nu klar til mere komplekse tjenester. Det er nye toner.

“For at følge med i de hastige ændringer, der sker på internettet, har vi hold af ingeniører på tværs i Google, der udvikler nye måder at præsentere og forfine søgeresultater. Vores største udfordring i vores seneste re-design var at finde ud at presse alle disse værktøjer og teknologier ind på en enkelt side,” skriver Jon Wiley, Senior User Experience Designer for Google på søgefirmaets blog.

En af de nyere funktioner er venstrespalten, der giver søgeren flere udvælgelseskriterier – blandt andet ”Seneste 24 timer”.
Netop venstrespalten, som Google forventer at udvide ude i fremtiden, har stillet firmaet med søgemaskinen i et dilemma. Brugerne har brug for flere værktøjer, men skal ikke distraheres.

”Vores brugere ønsker kraftigere værktøjer, men de ønsker også denne simpelhed, som de har lært at forvente sig af Google,” skriver Jon Wiley.

Google har siden 2006 testet venstrespalten. At den omsider er kommet på nu, kan skyldes at de har forfinet den, så de nu er tilfredse med dens fremtoning og tilbud. Det kan også skyldes, at verdensborgerne er blevet klar til mere komplekse værktøjer. Vi har efterhånden brugt internettet i mange år, og derfor skal der mere til for at distrahere os. Samtidig er mange af internettets brugere vokset op med www og har ingen problemer med en hjemmesides mange muligheder. Vi vil have værktøjer til at gøre livet lettere. Et eksempel er en browser, der i dag ikke blot længere tilbyder et felt, hvor man kan taste en URL ind, men også kan tilbyde en uendelig vifte af add-ons.

Og det er den efterspørgsel efter fleksibilitet hos brugerne, som Google forsøger at imødekomme for at forblive på toppen af søgemarkedet..

Evigt opmærksom
Google er stadig søgegigant nummer et. I USA har Google stadig omkring 65 procent af de besøgende, viser de ligner Bing mere end tidligere.

En anden trussel kan komme fra dér, hvor Google selv startede. I garagen et eller andet sted, hvor nogle skarpe hoveder udtænker dét produkt, som forbrugerne i virkeligheden har brug for. Det kunne for eksempel være tjenesten Wolfram Alpha, der som en Wikipedia-agtig tjeneste giver overbliksinformationer, snarere end vildtspredte søgeresultater.

Én ting er Google dog ikke gået på kompromis med i sin ”forårs forvandling”, som de kalder det. Deres gakkede små påfund. Således har søgemaskinen stadig dets ”Jeg prøver lykken”-funktion, selv om et fåtal af brugerne er interesserede i den.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil