Da eBay i december overtog Den Blå Avis, var det ikke kun stifteren Karsten Ree, der kunne juble over en god handel. Også brugerene fik en god nyhed.
"Vi har gjort det gratis for dig at handle på dba.dk," skrev dba.dk i sit nyhedsbrev.
Men det løfte holdt kun i godt og vel et halvt år.
I begyndelsen af februar begyndte det at koste 59 kroner at indrykke en annonce med for eksempel biler, både eller campingvogne.
»Før eBay overtog os, kostede det penge at se kontaktoplysninger. Men i realiteten er det ekstremt usundt for en markedsplads. Derfor gjorde vi dengang alle kontaktoplysninger gratis,« siger Claus Hovge Andersen, der er nytiltrådt direktør for Den Blå Avis.
Sidenhen analyserede man sig frem til, at sælgere af biler og motorcykler ikke havde noget i mod at betale et gebyr for annoncering. Og derfor blev gebyret indført.
»Vi kan se, at i vores "high value"-kategori betyder det ikke noget for sælgerne. Det betyder tværtimod noget i for hold til, at der ikke kommer så meget "skrald" ind i kategorien. Så det har højnet værdien af vores markedsplads,« siger Claus Hovge Andersen.
Men modsat annonceringen, om at dba.dk blev gratis i december, så har avisen ikke ofret et eneste ord på at forklare prisstigningen.
Hvorfor har i ikke forklaret det nye gebyr?
»Ved du hvad? Hvis det koster 59 kroner at sælge en bil til 300.000 kroner, og man alene sparer 25.000 kroner på at sælge den selv, så er det altså ikke noget, man behøver at forklare folk,« siger Claus Hovge Andersen, der understreger, at dba.dk ikke har fået en eneste kundeklage over gebyret.
Direktøren henviser desuden til, at de nye gebyrer udelukkende vedrører 4,6 procent af alle annoncer på dba.dk. Han påpeger også, at firmaet ikke har modtaget færre annonceringer som følge af prishoppet. Tværtimod har der været en vækst i antallet af brugere i årets første måneder.
Ifølge direktøren er der ikke planlagt gebyrer i andre varekategorier.