Den stigende interesse for auktioner - ikke mindst på nettet - kan aflæses på auktionshusenes bundlinie. Internet-auktionshuset Lauritz.com har øget sin omsætning fra 20 millioner kroner i 2000 til 487 mio. kr. i 2005. Hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner er omsætningen steget med 77 pct. fra 1999 til 2004, og online-auktioner udgør i dag 25 pct. af omsætningen, skriver Kristeligt Dagblad.
»Der er ingen tvivl om, at den største stigning i omsætningen er sket på netauktionerne, og den form for auktion har været med til at nedbryde fordommen om, at det kun er rige, kloge og kyndige folk, der handler på auktioner. Mange af de kunder, der begyndte med at på nettet, kommer nu også i de traditionelle auktionshuse,« siger Sebastian Hauge Lerche, kommunikationsdirektør i Bruun Rasmussen Kunstauktioner.
Forklaringen på netauktionernes popularitet kan være, at de tilbyder større fleksibilitet og er med til at gøre auktionskøbet mere tilgængelig for et publikum, der ikke tidligere har interesseret sig for auktioner, mener kommunikationsdirektøren i Lauritz.com, Mette Margrethe Rode.
»Man kan handle når som helst og hvor som helst. Der er tid til fordybelse i de syv dage, en auktion mindst løber. Auktionens natur er at lade køberne bestemme markedsprisen på en given vare. Det element ligger i tråd med aktuelle forbrugsmønstre, hvor en kræsen forbruger selv vil sætte præmisserne,« siger Mette Margrethe Rode til Kristeligt Dagblad.