E-faktura en byrde for virksomheder

Ifølge en ny undersøgelse oplever virksomhederne elektronisk fakturering som en byrde. Kun én ud af 10 synes, det er en fordel.

Dansk Handel & Service har foretaget en undersøgelse af virksomheders brug af elektronisk fakturering, og undersøgelsen viser, at de fleste virksomheder har oplevet store problemer med den nye faktureringsmetode.

Undersøgelsen viser, at kun 11 procent af de adspurgte virksomheder har haft fordele ved elektronisk fakturering.

Kun ni procent oplever systemet som generelt velfungerende. 22 procent mener, det fungerer rimeligt. 25 procent mener, det er lidt besværligt, og 26 procent mener, det er meget besværligt.

Undersøgelsen peger på, at virksomhedernes lunkne vurdering kan skyldes, at det offentlige har haft problemer efter lanceringen. For hele 59 procent har oplevet, at de offentlige kunder har forsømt at give virksomhederne alle de nødvendige oplysninger.

»Resultatet tænder advarselslamperne, og vi kan se, at der har været en del opstartsproblemer. Men det, der er mest beskæmmende, er, at undersøgelsen viser, at mange af de offentlige institutioner ikke har været klar til tiden. Vi støtter en digitalisering af den offentlige sektor, men det må ikke ske på bekostning af de private virksomheder, som bliver taget som gidsler i det her,« siger chefkonsulent Henrik Hyltoft fra Dansk Handel & Service til foreningens medlemsblad.

28 procent af virksomhederne forventer dog, at de vil få fordele ved elektronisk fakturering på længere sigt, mens hele 48 procent svarer, at de ikke mener systemet kan give dem fordele overhovedet.

»Det, vi ser her, er et helt nyt system og en helt ny måde at handle med det offentlige på. Det afspejler svarene i undersøgelsen også. Mange virksomheder har simpelthen endnu ikke fundet sig godt til rette med systemet. Virksomhederne oplever, at det nye system medfører en række byrder, og at det er det offentlige, der har fordelene her og nu,« siger Henrik Hyltoft.

74 procent har haft ekstra omkostninger forbundet med indførelsen af elektronisk fakturering.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S