TDC fejlopkræver det offentlige for flere millioner

En overfakturering på 10-13 procent betyder, at en del af TDC's offentlige kunder skal betale flere millioner kroner for meget.

Det er ikke kun private virksomheder og husholdninger, der bør tjekke, om de bliver fejlopkrævet på telefonregningen.

TDC overfakturerer nemlig det offentlige for millioner, skriver computerworld.dk.

Teleselskabet bekræfter selv, at man har udsendt fejlopkrævninger på 10-13 procent til alle kunder under TDC's rammeaftale med Staten og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) - både mobil- og fastnetabonnenter.

»Det er naturligvis meget utilfredsstillende. TDC har misligeholdt aftalen, og derfor mener vi, at kunderne under vores aftale har mulighed for at ophæve aftalen med TDC, såfremt de ønsker det,« siger Niels Frederiksen, der er direktør for SKI, til computerworld.dk.

SKI anslår, at TDC's overfakturering løber op i et mindre tocifret millionbeløb. Dette er blandt andet gået ud over landets erhvervsskoler, der nu bliver opkrævet alt for mange penge af teleselskabet.

»Jeg vil tro, at vi er blevet overfaktureret for omkring 50.000 kroner. Det er naturligvis helt urimeligt, og jeg mener, at TDC bør tilbagekalde fakturaerne og give kunderne mulighed for at vente med at betale, indtil problemet er blevet løst,« siger it-chefen for en af landets erhvervsskoler - der ikke ønsker at stå frem af hensyn til det fremtidige samarbejde med TDC - til computerworld.dk.

Selv om TDC bekræfter fejlen, er man dog ikke villig til at tale om aftalebrud. Marianne Dahl, der er vicedirektør hos TDC Business Nordic, oplyser over for Computerworld, at fejlopkrævningerne skyldes, at det har taget længere tid end forventet at implementere den nye SKI-aftale i faktureringssystemet.

»Det er naturligvis en meget uheldig situation, men jeg vil gerne slå fast, at vi hverken har snydt vores kunder eller brudt nogen aftale. Kunderne får de besparelser, som vi har lovet dem. Det tager blot lidt længere tid end beregnet, før det hele falder plads,« siger Marianne Dahl.

Der bliver dog ikke tale om, at kunderne kan tilbageholde indbetalinger, indtil faktureringsproblemet er blevet løst.

»Vi kan ikke begynde at tilbageholde indbetalinger, når der blot er tale om en overfakturering på 10 til 13 procent,« udtaler Marianne Dahl til computerworld.dk.

TDC oplyser, at de berørte kunder vil blive informeret i løbet af den nærmeste tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere