Køen er lang foran den københavnske natklub Renommé fredag og lørdag aften, men noget tyder på, at klubben alligevel er på udkig efter flere gæster.
Flere besøgende er blevet så irriterede over e-mail- og sms-invitationer fra Renommé, at natklubben nu er blevet politianmeldt.
Det er Forbrugerombudsmanden, der har anmeldt selskabet Club Renommé ApS. Ifølge ombudsmanden er der ingen tvivl om, at selskabet har overtrådt forbuddet mod at udsende reklame, uden at modtagerne har bedt om det (§ 6 stk. 1 i markedsføringsloven).
Forbrugerombudsmanden har gennem flere måneder modtaget en række klager fra forbrugere, der har modtaget uanmodet reklame via e-mail eller sms fra Renommé. Derfor tog man allerede i marts i år kontakt til natklubben. Men siden marts er klagerne fortsat dukket op hos ombudsmanden.
Derfor overgår sagen nu til politiet.
Strafferammen for udsendelse af spam er dog i øjeblikket uklar. Det skyldes, at de høje bødestraffe i de seneste sager er blevet nedsat i Højeste-ret med henvisning til, at der bør tages hensyn til flere kriterier - ud over en kategorisk beregningsmodel.
Ifølge den tidligere markedsføringslov var bøden 100 kroner per udsendt mail/sms - med en minimumsstraf på 10.000 kroner.
I mellemtiden er der kommet tilføjelser til markedsføringloven, men ingen sager er endnu afgjort efter de nye bestemmelser.
Jurist ved Forbrugerombudsmanden, Tina Pedersen, oplyser over for ComON.dk, at man derfor håber at blandt andet Renommé-sagen kan skabe præcedens for at tage den tidlige beregningmodel i brug igen for at opretholde et højt bødeniveau.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra natklubbens ledelse.