Staten svigter borgerne på nettet

De statslige styrelser, råd og nævn får dumpekarakter for deres borgerservice på nettet i en ny undersøgelse.

To tredjedele af de statslige styrelser, råd og nævn kommer ikke slutbrugeren i møde på nettet - faktisk synes de snarere at være opsat på at gøre ydelserne så løntunge som overhovedet muligt. Det viser en dugfrisk undersøgelse fra Handelshøjskolen i København. Den omfatter mere end 100 statslige styrelser, råd og nævn.

Ifølge forskningsrapporten skriger de eksisterende selvbetjeningsløsninger til himlen om forbedring og nytteværdi for slutbrugerne. Hjemmesiderne er halvhjertede løsninger og uden reelle forsøg på at skære den offentlige sektors administrationsforbrug ind til benet, lyder den hårde dom.

Det markante fravær af fokusering på slutbrugeren gør at al tanke om at bruge de digitale medier til at løse arbejdskraft-problemet i den offentlige sektor synes at være så langt ude i tidshorisonten.

Styrelsen for Social Service med det velklingende hjemmesidenavn www.servicestyrelsen.dk fremhæves som et eksempel på, hvor galt det kan gå. Den statslige styrelse har tunge digitale løsninger, uoverskuelige databaser og har langt fra den moderne slutbruger i fokus.

Det er uklart hvilken sammenhæng der er mellem de mange digitale viderestillingsmuligheder på hjemmesiden og hvilken kompetence der faktisk findes i styrelsen.

Også Adoptionsnævnet og Advokatnævnet er i den absolutte bundskraber gruppe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere