Forbrugerombudsmændene i de nordiske lande udsendte i december 1998 en fælles holdning, som fastlægger hvordan virksomheder skal drive handel og markedsføring på Internet. I begyndelsen af året startede den danske forbrugerombudsmand så en undersøgelse, som skulle klarlægge, om holdningen og den forbrugerretlige lovgivning faktisk bliver fulgt i praksis.
Rapporten, som netop er kommet, tegner et dystert billede. Samtlige 18 Internet-forretninger, som blev undersøgt til bunds, overtrådte de krav, som den fælles holdning opstiller, og de krav, som findes i den forbrugerretlige lovgivning.
Hele 16 af de 18 forretninger havde "glemt" vigtige oplysninger som adresse eller etableringsform på deres hjemmeside. To oplyste kun en e-post adresse.
De 8 af firmaerne manglede oplysninger om en politik for behandling af personlige oplysninger, mens kun én forretning opfyldte sin oplysningspligt i forbindelse med selve købet, bl.a. om fortrydelsesret.
I butikkernes salgs- og leveringsbetingelser fandt Forbrugerombudsmanden et stort antal vilkår, som ikke er gyldige, bl.a. "købesummen betales ikke tilbage" og "annullering af ordrer, der ikke er afsendt inden 96 timer".
Rapporten nævner også andre lovovertrædelser som forkerte prisoplysninger, en ulovlig præmiekonkurrence og ulovlig ydelse af tilgift og rabatkuponer.
Som reaktion på undersøgelsen vil Forbrugerombudsmanden nu skærpe sin indsats over for virksomheder, der markedsfører sig selv på Internet.
Hele rapporten kan læses på nedenstående adresse.