IT- og Telestyrelsen taber sag om telebinding

Mobilselskabet 3 har lov til at binde kunderne i op til 12 måneder, fastslår Teleklagenævnet.

Teleselskabet 3 fik i november sidste år påbud om ændre sine kundeaftaler, som indirekte binder kunderne i de første 12 måneder. Men nu fastslår Teleklagenævnet, at teleselskaber har lov til at låse kundernes telefoner i et år. Det skriver Jyllands-Posten med henvisning til en endnu ikke offentliggjort afgørelse.

Ved den nye aftale-form, som 3 lancerede i efteråret, fik kunderne mulighed for at få et såkaldt Boom-abonnement hos 3, samt en LG U8120-telefon for 999 kroner - 4.000 kroner under den pris telefonen normalt ville koste.

Ved at acceptere dette tilbud, skal man som kunde binde sig til telefonen i 12 måneder, hvor den kun kan benyttes hos 3. Efter seks måneder er det muligt at få telefonen låst op for 2.000 kroner.

3 havde baseret sit nye tilbud på en afgørelse fra Konkurrencestyrelsen, som i henhold til konkurrence-lovgivningen gav dem grønt lys til at holde på kunderne i 12 måneder. IT- og Telestyrelsen afgjorde efterfølgende, at det er ulovligt.

Men IT- og Telestyrelsen har ikke kompetence til at underkende Konkurrencestyrelsens tilladelse, mener Teleklagenævnet.

»Det viser, at alle vi, der har kritiseret IT- og Telestyrelsens optræden, har haft ret,« siger teleanalytiker John Strand til Jyllands-Posten.

Regeringen har i mellemtiden fremsat et lovforslag, som skal skabe klare regler på området.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere