På nettet kan du shoppe 24 timer i døgnet, og du kan frit handle hos butikker i hele verden. Eller rettere, du kan fylde indkøbskurven, men om du kan bestille og få leveret varerne, det er en helt anden sag.
De europæiske forbrugerorganisationer har undersøgt den grænseløse handel på nettet og konkluderer, at man som europæisk forbruger kan få svært ved at shoppe over grænserne. Der er både problemer med sprog, levering af varerne samt håndteringen af returvarer.
Faktisk er det meget svært overhovedet at finde en butik, som vil handle med folk fra andre lande, og af dem der gør har 1 ud af 3 problemer med leveringen.
»Undersøgelsen viser at e-handlen nok er mere national end man skulle forvente. Det er heller ikke underligt, at det indre e-marked ikke fungerer fra start. Den relevante europæiske lovgivning har haltet efter og gjort det svært for virksomhederne. Og en lang række lande i Europa halter desuden bagefter i udviklingen generelt. Men det er da ærgerligt, at den europæiske forbruger bliver ladt i stikken,« siger Gert Birnbacher fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).
Han mener at den haltende internationale nethandel netop åbner gode muligheder for danske forretninger, som efterhånden har lært at begå sig på nettet.
»Vores virksomheder er et godt stykke længere oppe af læringskurven end deres europæiske konkurrenter. Og de vil nok udnytte dette forspring, fordi det danske hjemmemarked ikke er stort nok hvis man skal vokse. Så næste skridt for den professionelle danske e-handel må være at slå igennem i Europa,« siger Gert Birnbacher.