Det er nemt at erstatte sine lokale programmer med netbaserede tjenester fra »skyen«, men hvordan kan man sikre sig, at man får den service, man betaler for? Uden direkte adgang til servere og software er det ikke helt nemt at måle og kontrollere applikationernes tilgængelighed og ydelse.
HP har nu et bud på, hvordan dette problem kan løses. Firmaet har udviklet et nyt værktøj til sikkerhedskontrol og kvalitetsmåling på nettet, HP Cloud Assure, som overvåger, om Google og de andre »skyer« lever op til det serviceniveau, kunderne betaler for. Den består af tre komponenter, der kontrollerer henholdsvis sikkerhed, tilgængelighed og ydelse af cloud-applikationer.
»Virksomheder, der vælger cloud-løsninger, er lige så afhængige af sikre, stabile og tilgængelige applikationer som alle andre. Derfor indgår de typisk en aftale med cloud-leverandøren om et bestemt service- og sikkerhedsniveau. Men det har hidtil været vanskeligt at kontrollere, om leverandøren levede op til aftalen. Det råder vi nu bod på med en cloud-baseret softwarepakke, som kontrollerer både tilgængeligheden, sikkerheden og ydelsen på cloud-tjenester. En slags 'cloud-forsikring', om man vil,« siger Flemming Sustmann, der er direktør for HP Software i Danmark.
Han forudsiger, at finanskrisen kan skabe det afgørende gennembrud for cloud software i Danmark, fordi likviditetspresset tvinger it-direktørerne til at finde nye veje.
»I krisetider er høje kapitalkrav ofte en show-stopper for nye applikationer. Det undgår man med cloud, for her betaler man kun for brugen af applikationerne og altså hverken for indkøb af selve softwaren, drift af serveren bag eller vedligehold og udvikling. Det åbner døren for cloud også i de helt store virksomheder. Især når vi samtidig kan levere et værktøj ,så it-direktøren slipper for at skulle forlade sig på blind tillid og får hånd i hanke med både serviceniveau og sikkerhed på sine cloud-applikationer,« siger Flemming Sustmann.
Og HP Cloud Assure udbydes også selv som en cloud-løsning, som man kan købe netbaseret adgang til.