Muligheden for at få fingrene i det danske foreningsliv på nettet har kriblet så meget i fingrene hos Mærsk Data, at datterselskabet Mærsk Data Organisator nu har indledt et samarbejde med virksomheden Groupcare og samtidig købt en mindre andel i virksomheden.
Groupcare udvikler communityløsninger til internettet - det vil sige løsninger, der giver brugere mulighed for at oprette grupper på nettet, hvor man kan udveksle viden, dele kalender, samarbejde omkring projekter m.m.
Groupcare, der oprindeligt startede som et venture projekt på Handelshøjskolen i København i 1999, har gennem årene udviklet sig til forenings Danmarks foretrukkende mødested.
I stedet for gamle medlemskartoteker i støvede æsker og brevudveksling, så benytter mange foreninger og klubber muligheden for at have deres eget "virtuelle klubhus" på Groupcare, hvor der ligger aktuel information, man kan skrive til bestyrelsen, se kalender over kommende aktiviteter og lignende.
Mærsk Data Organisator udvikler IT-løsninger til medlemsorganisationer, der understøtter serviceringen af medlemmerne - blandt andet via Internettet. Virksomheden ser derfor frem til at samarbejdet med Groupcare.
»Samarbejdsaftalen med Groupcare indebærer, at vi kan integrere deres produkter i Mærsk Data Organisators produktstrategi. En dedikeret portal til medlemsorganisationer er allerede på vej. Derved giver vi vores organisationer nye muligheder for at yde en god service til deres medlemmer og realisere visioner om den digitale medlemsorganisation,« siger Olav Holst, direktør hos Mærsk Data Organisator.