I denne uge meddelte Sverige som den første nation i verden at man planlægger at bygge en ambassade i den virtuelle verden Second Life. Men svenskerne skal ikke glæde sig for tidligt. Nu tyder meget på, at det næste skridt bliver et virtuelt skattekontor.
Dag Hardysson, der er chef for internet-afdelingen hos de svenske finansmyndigheder, fortalte onsdag i Stockholm, at indtægterne fra handel med virtuelle genstande og spilfigurer i Second Life, World of Warcraft og lignende online-miljøer skal beskattes.
»Vi er ikke interesseret i de normale spillere. 99 procent spiller kun, fordi det er sjovt. Vi vil have fat i de folk, som driver handel med virtuelle genstande i den virkelige verden,« sagde Dag Hardysson.
Han brugte som eksempel en online-spiller, som fik fat i et super-våben i et rollespil og derefter solgte det for ægte penge til en anden spiller. Det er den form for indtægter, som nu skal beskattes.
»Her er der tale om skattepligtige indtægter,« understregede Hardysson. Han indrømmede dog samtidig, at der vil gå to-tre år, før det svenske skattevæsen er i stand til at overvåge og registrere denne form for handler i onlinespil. De nødvendige programmer er endnu ikke udviklet.
»Indtil nu er det kun meget få svenske borgere, der tjener betydelige summer med denne form for transaktioner, men markedet vil sikkert vokse og vi vil holde øje med udviklingen,« sagde Hardysson.
I mellemtiden kan svenskerne glæde sig over, at den svenske ambassade i Second Life formentlig åbner senere i år.