General Motors har afsluttet sit eksperiment med bilsalg over auktionstjenesten eBay efter syv uger. Projektet var et af de mest ambitiøse forsøg hidtil på at sælge nye biler online - og det floppede fælt. Hverken General Motors eller eBay vil fortælle, hvor mange biler der er solgt online, men bilfirmaet oplyser, at salget var for lille til at dække omkostningerne.
"Vi går ud fra, at projektet var en succes, men tidspunktet var det forkerte," lyder forklaringen fra GM's salgschef Mark LaNeve overfor Wall Street Journal.
Han fortæller at der har været stor interesse fra de potentielle bilkøbere - i løbet af de syv uger er der registreret 1,5 millioner besøg - men tilsyneladende er der ikke solgt mange biler.
I modsætning til en almindelig eBay auktion var der kun mulighed for at købe bilen med det samme til strakspris eller sende et tilbud til forhandlerne. Det var kun forhandlere i Californien, der deltog i eksperimentet, og de blev angiveligt oversvømmet med tilbud, som lå langt under den pris, bilerne normalt sælges til.
General Motors overvejer dog alligevel at gentage eksperimentet til næste år. Den kriseramte bilproducent søger med lys og lygte efter nye afsætningskanaler til sine biler.