Skuespilleren Ashton Kutcher har udfordret mediegiganten CNN til en dyst om, hvem der først runder en million læsere på mikroblogging-tjenesten Twitter. Indtil denne uge var CNN end ikke repræsenteret blandt de mest læste Twitter-blogs. Men nu har CNN købt rettighederne til den største Twitter-konto @cnnbrk med 947.000 abonnenter.
Den britiske webudvikler James Cox startede mikrobloggen @cnnbrk for tre år siden for at få CNN's nyhedstelegrammer over på sin mobiltelefon. CNN købte så mikrobloggen i denne uge, men vil ikke fortælle detaljer om prisen - muligvis fordi Twitters regler forbyder salg af konti.
På andenpladsen blandt de mest læste Twitter-mikroblogs ligger Britney Spears med 905.000 abonnenter, mens Ashton Kutcher - måske bedst kendt for sit ægteskab med Demi Moore - kommer ind på en tredjeplads med 896.947. Eller sådan var situationen ihvertfald tidligere på ugen, men nu har Kutcher overhalet Britney Spears og ligger i skrivende stund på 940.000.
Kutcher har udfordret CNN til et kapløb om at nå en million abonnenter og tv-værten Larry King har taget imod udfordringen på vejne af CNN.
Hvis Kutcher vinder vil han donere 10.000 senge med myggenet til velgørenhed på World Malaria Day, og spilfirmaet Electronic Arts har lovet at Kutchers abonnent nr. 1.000.000 får en rolle i et computerspil og et gratis eksemplar af alle nye spil i et år.
Kampen mellem skuespilleren og tv-stationen er også symbolsk for en generel trend på Twitter, som i starten mest blev brugt til hurtig distribution af nyhedstelegrammer, men nu i stigende grad bruges af kendisser til at kommunikere med deres fans.