DR gav dødsstød til gratis streamingtjeneste

"Vi kan ikke gøre noget mod dem. De vil altid vinde," siger skaber af gratis streamingtjeneste om DR.

Artikel top billede

Indtil torsdag i sidste uge kunne danskerne nemt streame DR's programmer fra mobilen eller tablet-pc'en via DRvideo.dk. Nu er det slut. Torsdag i sidste uge skrev DR's jurist en venlig, men bestemt email til gratistjenestens stiftere: Tak for interessen, men stop venligst med at linke på den måde!

Det er besværligt at læse DR's egen hjemmeside via de mobile browsere, og to teenagere, Jonathan Parisi og Emil Hyldeborg, besluttede derfor for et halvt år siden at tilbyde den alternative tjeneste.

"For mig virker det latterligt. For det er egentlig os, der betaler licensen. Så må det også være folkets videoer. Jeg kan ikke se problemet. Vi linker jo bare til deres indhold. Så burde de også tage fat i Google, der linker til deres indhold. Det har også undret os over, at der eksisterer en anden nempodcast.dk, der gør det samme og stadig fungerer," siger 19-årige Jonathan Parisi, der fik idéen til at skabe DRvideo.dk.

Da juristen henvendte sig, strakte drengene straks våben og lukkede for adgangen til siden. Det var meget fornuftigt. I hvert fald har de en tvivlsom sag, hvis DR skulle lægge sag an mod de to drenge.

"Den konkrete sag kan jeg ikke udtale mig om, men på et overordnet plan følger det af den – sparsomme – praksis, at hvis man laver en kommerciel tjeneste med en samling links til beskyttet indhold på tredjemands side, så er det næppe noget, man kan gøre uden samtykke," siger IT-advokat med speciale i ophavsret, Kasper Heine, Bender von Haller Dragsted.

"Blot fordi en URL og det indhold, URL'en leder hen til, er offentligt tilgængelig, indebærer det ikke, at man må bruge URL'en og indholdet uden begrænsninger," siger han og fortæller, at eksempelvis reglerne for god markedsføringsskik forhindrer, at man kan snylte på andres indsats.

Han henviser til sagen om Newsbooster, som for otte år siden fik forbud fra Sø- og Handelsretten mod at lave en nyhedstjeneste med dybe links.

Derudover havde drengene bag DRvideo.dk brugt små billeder til at illustrere de forskellige programmer, hvilket er en særskilt ophavsretlig problemstilling.

"Billeder nyder typisk ophavsretlig beskyttelse, og brugen af billederne – selv i et reduceret format – forudsætter derfor også samtykke fra rettighedshaveren," siger Kasper Heine.

Han nævner samtidig, at Google i stor udstrækning gør brug af thumbnails i tilknytning til diverse søgefunktionaliteter. Det har der verseret ophavsretssager om i forskellige lande. I to konkrete sager om problemstillingen fra USA og Tyskland blev Googles anvendelse af thumbnails ikke anset for en ophavsretlig krænkelse hos retsinstanser.

Drengene er nu blot trætte af, at tjenesten er nede, eftersom DR's egen hjemmeside er bøvlet at bruge, hvis man vil streame fra eksempelvis iPhone, iPad og andre mobile apparater.

"Det kørte jo ikke på iPhone og iPad. Det var jo Flash, og hvis man skulle gå ind på RSS-feed, det ville være noget værre bøvl. Det ville tage lang tid at finde for folk," forklarer 15-årige Emil Hyldeborg, der går i 8. klasse og selv har lært sig at skrive html, CSS og kode i PHP.

Hvad fik jer til at lave i DRvideo.dk?

"Ja, hvorfor lavede vi det? Det ved jeg ikke. Jonathan vil ikke tjene penge på det. Han vil bare lave det, fordi det er fedt. Jeg ville gerne tjene penge på det, men det endte så med, at det gjorde vi ikke," forklarer han.

Vennen Jonathan Parisi, som han har lært at kende via onlinefora, stod i første omgang for ideen og det tekniske setup og Emil Hyldeborg hjalp siden hen med domæneregistrering og webhotel.

Emil Hyldeborg fortæller, at du ikke vil tjene penge på det. Hvorfor?

"Jamen, for mig... Det er ikke vigtigt for mig at tjene penge på det. For mig er det bare fedt at få respons fra de folk, der bruger det. Det er også noget, som jeg selv havde brug for. Reklamer ville også bare skræmme folk væk. DR er også uden reklamer, og så synes jeg, at det skulle være på samme måde hos os," siger Jonathan Parisi, der primært lever af sin SU som gymnasieelev, men også hjælper venner med HTML-skrift og PHP-kodning.

Nu anbefaler Jonathan Parisi, at eksempelvis iPhone-ejere putter links til DR's programmer ind i RSS-læsere, eksempelvis hans og Emil Hyldeborgs readr.dk.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil