Adobe lancerer nyt oplevelsesformat

Adobe har lavet et nyt format, der kombinerer standarderne Adobe PDF og Macromedia Flash og giver samme funktionalitet som et website.

Adobes amerikanske webekspert, Phillip Miller, har netop været på besøg i København, hvor han blandt andet fortalte om Adobes nye multimedieplatform Apollo, der kombinerer to af verdens helt store it-standarder: Adobe PDF og Macromedia Flash.

Ifølge Adobe har Apollo et enormt potentiale, og selskabet vurderer, at formatet kan ændre vores måde at bruge både nettet og vores computer på, og at Apollo desuden kan betyde et farvel til internetbrowseren, som vi kender den i dag.

Grundideen i Apollo-teknologien er, at man får mulighed for at lave programmer, som indeholder både PDF, interaktive flash-elementer, HTML og fuld netadgang, og som kan køre uafhængigt af en webbrowser. Det betyder, at man kan lave PDF-filer med samme funktionalitet som et online website, som man kan åbne uden at bruge sin browser - blot ved at dobbeltklikke på dem ligesom med almindelige programmer.

»Det kunne lyde, som om vi blot får en ny browser-plug-in, der er fælles for indlæsning af Flash og PDF, men det er bestemt ikke tilfældet. Tænk på Apollo som et dokument, der ikke kun er et dokument, men også en oplevelse. Dokumentet har alle muligheder for interaktivitet, webservices, rich media content, der kan vedligeholde, overføre og præsentere indhold som et normalt dokument. Et Apollo-dokument fungerer uden en traditionel browser og kan betragtes som en uafhængig web-applikation med alle de muligheder, Adobes kerneteknologier tilbyder. Lige nu fremviser vi en Apollo-prototype, fordi man helst skal se, hvad Apollo kan, før man helt forstår perspektiverne i det, og vi forventer helt konkrete markedstiltag inden for det kommende år,« sagde Philip Miller, da han var i København.

Nogle af de ting, man kan forestille sig i fremtiden er for eksempel RSS-feeds, nyheder og video, som kan åbnes helt uden om browseren, og som holder sig selv opdaterede. En anden mulighed er PDF-magasiner med interaktivt og dynamisk indhold, som selv holder indhold, tilbud og priser opdaterede, mens man læser bladet. Og endelig vil formatet kunne bruges i mobile enheder.

Apollo-formatet kan køre på både Windows, OS X eller Linux. Adobe ventes at lancere en betaversion inden for det næste år.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse