Mens TDC er travlt optaget med at jagte markedsandele på mobilfronten, søsætter svenske Telia nu via sit danske datterselskab et frontalangreb på TDC's fastnetforetning, som år efter år henter milliarder af kroner hjem til det tidligere telemonopol. Det skriver Jyllands-Posten.
Efter at have taget tilløb i flere måneder åbner Telia ballet i dag. Lokkemidlet er et gavekort på 200 kr. for at skifte til Telia og garanti for, at skiftet kører som smurt i olie.
»Kunderne skal blot ringe til os eller udfylde en bestillingsseddel på internettet, så er de sådan set kunde hos os,« siger Peter Bredgaard, der som direktør for Telias fastnetforretning står i spidsen for den ambitiøse satsning.
Telia-direktøren lægger da heller ikke skjul på, at målet er en tilgang af titusindvis af nye kunder. Præcist hvor tallet ender, har han ikke noget bud på, men alle muligheder står åbne. TDC sidder i dag på 87 pct. af samtlige fastnetkunder i Danmark, selv om der har været fri konkurrence på fastnetmarkedet siden midten af 1990'erne.
Med det nye tiltag er TDC's milliardforretning for alvor kommet i krydsilden. I forvejen kører Danmarks næststørste fastnetselskab, svenske Tele2, en kampagne mod netop TDC's fastnetkunder.
Siden begyndelsen af februar har Tele2, ifølge egne oplysninger, dagligt hentet op mod 400 kunder i TDC-lejren. Og den store succes gør, at satsningen, der skulle være ophørt med udgangen af marts, blev forlænget til slutningen af april.
Tele2 lokker ikke med en gavecheck. I stedet får nye kunder samtaler til halv pris de første seks måneder. Ifølge Tele2's tal har selskabet alene på den seneste kampagne hentet op mod 36.000 nye kunder.
Forbrugerrådet har tidligere opfordret danskerne til i højere grad at udnytte de prisforskelle, der gemmer sig i fastnetmarkedet.